Profesionálny hacker radí, ako odhaliť, keď sa vám niekto dostal do účtu: Tieto drobnosti neprehliadajte!
Existuje niekoľko spôsobov, ako odhaliť záškodníka vo vašich účtoch. Na toto si dajte pozor.
V dnešnej digitálnej dobe netreba veľa na to, aby hacker získal prístup k vášmu účtu. Slabé heslo, súbory cookies, malvér, phishing, či iné hrozby pomáhajú kyberzločincom dostať sa k tomu, čo potrebujú.
Poznať základy ochrany na internete pomôže, no niekedy sa útoku hackera vyhnúť nedokážeme. Dôležité je v tejto situácii čo najrýchlejšie spoznať, že ku nášmu účtu má prístup aj niekto iný. Hackeri útočiaci na bankové účty, smartfóny alebo počítače nechcú nechať po sebe žiadnu stopu, no ak sa vám niekto nabúral do účtu na sociálnych sieťach, môžu sa objaviť varovné signály. O nich informuje portál Daily Mail.
Ak si na toto budete dávať pozor, aktivitu kyberzločinca odhalíte relatívne rýchlo a môžete konať skôr, ako bude neskoro. Aké sú teda znaky toho, že sa niekto nabúral do vašich účtov?
Tieto znaky vám povedia, že sa hacker dostal do vášho účtu
Na sociálnych sieťach vidíte iný obsah
Sociálne siete, ako napríklad Facebook, ponúkajú nový obsah na základe našich preferencii. Hoci ide o zásah do súkromia, aj na základe tohto môžete zistiť, či nepoužíva váš účet niekto iný. Povedzme, že radi varíte a na Facebooku sa vám objavujú hlavne rôzne recepty a kuchárske triky. Ak sa vám výrazne zmení odporúčaný obsah, napríklad za módu, môže to znamenať, že má k účtu prístup niekto iný.
Rovnako si dávajte pozor na to, ak sa vám začne objavovať veľa príspevkov v cudzom jazyku alebo od ľudí, s ktorými ste predtým neinteragovali. To všetko môže naznačovať, že máte v účte neželaného návštevníka.
Neprehliadnite
Pozmenené osobné informácie
Mnohí útočníci majú za cieľ Facebook účty, ktoré sú vytvorené pár rokov a majú istý počet priateľov. Takéto účty totiž vyzerajú vierohodne pre rozposielanie rôznych podvodných ponúk a odkazov. Útočník sa ale často potrebuje zamerať na iný trh, tak pozmení rôzne informácie ako napríklad miesto bydliska alebo kontakt. Prípadne vám niekto zmenil e-mail pre obnovenie účtu na novú adresu. Tieto informácie si viete preto rýchlo skontrolovať v nastaveniach v sekcii Osobné údaje a informácie o účte, prípadne priamo na vašom profile.
Nedostávate notifikácie o správach
Keď vám niekto nový napíše, zvyčajne vám cinkne smartfón. Ak ste si začali všímať, že notifikácie prestali, no nové správy stále chodia, môže to byť znak, že si ich niekto číta ako prvý. Zároveň si dávajte pozor na e-maily vytrhnuté z kontextu. Ak vám do schránky príde mail rozoberajúci niečo, o čom neviete, hacker môže niektoré správy presmerovávať na inú adresu.
Pribudli vám nový priateľa alebo aktivita
Rovnako si všímajte aj to, ak vám bez dôvodu pribudli noví priateľa na sociálnych sieťach ako aj to, že vo vašom profile ste zbadali aktivitu, ktorú ste nevykonali. Môže ísť napríklad o interakcie s rôznymi stránkami, komentáre k príspevkom, ktoré ste nepísali a podobne. Taktiež si všímajte, ak vo vašom účte pribudli nové súbory, napríklad fotografie, textové dokumenty a ďalšie.
Malé transakcie
Ak sa niekto dostal do vášho účtu a k citlivým údajom, všimnúť si môžete aj malé transakcie. Hackeri môžu pred veľkou platbou vyskúšať menší prevod, aby zistili, či to funguje. Malé sumy si môžeme ľahko pomýliť s predplatným Netflixu a iných služieb, prípadne s overovacími poplatkami. Drobné sumy by sme ale nemali ignorovať. Ak si všimnete podozrivý prevod, okamžite kontaktujte banku a konajte.
História prihlásení
Facebook, Gmail a iné služby ponúkajú históriu prihlásení, ktorá vám ukáže, kedy a odkiaľ ste sa naposledy prihlásili a z akého zariadenia. Ak sa hacker nabúral do vášho účtu, v tejto sekcii uvidíte podozrivé prihlásenie. Vtedy sa odporúča rýchlo zmeniť všetky prihlasovacie údaje.
Vymknutie z účtu
Ak chce hacker ukradnúť váš účet, ako prvé zmení heslo, aby ste sa doňho už nevedeli dostať. Zistíte to jednoducho tak, že pri otvorení stránky budete odhlásení a nebude sa vám dať prihlásiť. Ak útočník zmenil len heslo, viete si ho resetovať cez e-mail. Ak však v účte zmenil aj heslo aj e-mail, potom vám neostáva nič iné, než kontaktovať podporu a pokúsiť sa situáciu vyriešiť.
Komentáre