Podvádzanie podvodníkov: Vedci našli spôsob, ako oklamať podvodných volajúcich, ktorý sa nás snažia okradnúť

Kyberzločinci používajú na svoje podvody aj umelú inteligenciu, no tá sa teraz obracia proti nim.

podvodny volajuci falosne hovory
Zdroj: Grustock / Shutterstock.com

podvodnými telefonátmi ste sa určite stretli už aj vy. Ide o jeden z najrozšírenejších podvodov, akými sa vás kyberzločinci pokúšajú oklamať a bohužiaľ každý rok im naletia celosvetovo milióny ľudí. Aj u nás na Slovensku poznáme sofistikované podvody ako napríklad falošný policajt alebo falošný bankár.

Výskumníci z Macquarie University nedávno vytvorili sofistikovaného AI chatbota, ktorý „podvedie podvodníkov“. Táto platforma ovláda niekoľko jazykov a dokáže podvodníkov namotávať tak, aby sa s ňou dlhú dobu rozprávali. Vďaka tomu zníži počet čísel, ktorým podvodník stihne zavolať. Umelá inteligencia dokáže vytvoriť presvedčivý hlas, pričom používa rovnakú techniku, akú si postupne prisvojujú aj kyberzločinci.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Nie je to totiž tak dávno, čo sme vás informovali o novom podvode, ktorý využíva hlasové klony na oklamanie svojich obetí. Kyberzločincom stačí len niekoľkosekundová vzorka hlasu na to, aby vytvorili presvedčivý klon vášho známeho. S týmto umelo vytvoreným hlasom obeti zavolajú a snažia sa ju presvedčiť o tom, že ide o známeho v tiesni.

Možnosti hlasového klonovania využíva aj nový systém Apate, ktorý je pomenovaný po gréckej bohyni ľstí. Tentokrát však umelá inteligencia „kope za správny tím“ a umelo vytvorený hlas využíva na to, aby podvodníkov presvedčila, že sa rozprávajú so skutočným človekom.

„Telefonické podvody sú riadené organizovanými zločineckými skupinami a len malé percento podvodníkov je zadržaných,“ tvrdí profesor Dali Kaafar, výkonný riaditeľ kyberbezpečnostného centra univerzity.

Idea vytvoriť nástroj na oklamanie podvodníkov Kaafara napadla počas obedu s rodinou, keď mu zavolal podvodník. Kaafar si z podvodníka robil srandu, aby zabavil svoje deti a vydržal s ním na linke viac ako 40 minút.

„Až neskôr som si uvedomil, že kým som zabával podvodníka, on mohol zavolať množstvu ďalších ľudí, ktorí by sa mohli nachytať. V tom som mu síce zabránil, no obetoval som 40 minút života, ktoré už späť nezískam,“ hovorí Kaafar.

Zabávanie podvodníkov

Nad problémom sa však začal zamýšľať hlbšie a nakoniec dospel k tomu, že zabávať podvodníkov je niečo, čo by umelá inteligencia dnes už hravo zvládla. Ako sme už spomenuli, podvodné hovory sú na vzostupe nielen u nás, ale aj po celom svete. Pre podvodníkov ide o relatívne nízkonákladový „biznis“ ktorý môže priniesť veľké zisky. V mysli podvodníkov sú preto podvody cez telefón veľmi lukratívne. Predpokladá sa, že ročne podvodníci vytiahnu z ľudí dokopy 55-miliárd amerických dolárov.

Umelú inteligenciu Apate výskumníci trénovali na reálnych podvodných hovoroch. Vďaka tomu sa im podarilo charakterizovať metódy sociálneho inžinierstva, ktoré podvodníci najčastejšie využívajú. Použili pri tom nielen telefonické hovory, ale aj e-maily alebo čety zo sociálnych sietí. Pomocou technológie NLP (pozn. redakcie: Natural Language Processing) a možnosti klonovania hlasu pomocou AI vytvorili Apate, platformu ktorá dokáže podvodníkov zabávať pomerne dlhú dobu.

„Apate podvodníkom dáva pocit, že sa rozprávajú s obeťou, ktorú môžu ľahko podviesť. Trávia tak veľké množstvo času rozprávaním sa s umelou inteligenciou,“ vysvetlil Kaafar.

Výskumníci momentálne testujú možnosti modelu Apate v praxi. Zistili, že umelá inteligencia dokáže celkom šikovne reagovať v zložitých situáciách. Keď si podvodník pýta osobné údaje, Apate z toho dokáže vykľučkovať spôsobmi, aké výskumníci nečakali. Umelá inteligencia sa stále učí a prichádza s veľmi uveriteľnými odpoveďami. Hlavným cieľom umelej inteligencie je zabávať podvodníka čo najdlhšie.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre