Facebook zaplavili rady od politikov, ako si môžeme mesačne prilepšiť o tisíce €. Pozor, na toto nenaleť, o čo ide?
Politici, ale aj známe osobnosti, na Facebooku v reklamách odporúčajú, aby ste investovali do SPP, kryptomien a ďalších firiem. Pozor, ide o podvod!
Facebook je v súčasnosti najväčšou sociálnou sieťou na svete. Nesmierne obľúbenou je ale aj u nás. Podľa odhadov sociálnu sieť pravidelne navštevuje 3,3-milióna Slovákov. A tam, kde sú ľudia, sa zgrupujú aj podvodníci a to s jediným cieľom, získať prospech na úkor druhých.
Častokrát na našom webe upozorňujeme na rôzne podvody či online hrozby. Nedávno sme napríklad upozornili na falošné e-maily, ktoré využívajú slabinu vo Windows, prípadne na podvod s pracovnými ponukami, ktorý sme si na vlastnej koži odskúšali, ako funguje.
Najnovšie by sme chceli upozorniť na ďalší masívny podvod, ktorý zaplavuje Facebook.
Pozor na tieto reklamy
Možno si aj ty zaregistroval v posledných dňoch kvantum reklám na sociálnej sieti Facebook, v ktorých poprední politici či športovci zdieľajú rôzne rady a návody, ako môžeš poľahky zbohatnúť. Stačí len investovať pár € a každý mesiac ti pristane na účte aj niekoľko tisíc. Pričom čím viac investuješ, tak tým viac zarobíš. Doslova tieto reklamy lákajú na bezstarostný život bez štipky námahy. Je ale tomu skutočne tak? Ako takáto reklama môže vyzerať, môžeš vidieť nižšie na snímke.
Ďalšia reklama zas zneužíva video vytvorené spoločnosťou SPP, kde zamestnanci spoločnosti lákajú na rozprávkové zárobky. Stačí investovať len 250 €, a tvoj zárobok môže týždenne vystreliť až na 10-tisíc €.
Neprehliadnite
Takýchto reklám nájdete na Facebooku pritom stovky až tisíce. Častokrát sú dokonca spustené aj z oficiálnych stránok rôznych organizácií. Nám sa podarilo dokonca naraziť aj na oficiálny účet spoločnosti Visa, na ktorej bola prítomná obdobná reklama. S veľkou pravdepodobnosťou niekto, kto spravuje účet spoločnosti, sa stal obeťou hackerov a spustil cez jeho profil reklamu.
O čo ide?
Prejdime ale k tomu, o čo vlastne ide. Tieto reklamy na prvý pohľad vyzerajú dôveryhodne, pričom hlas osoby, ktorá ju hovorí, znie realisticky. V skutočnosti ale osoba, ktorú vidíte vo videu, tieto slová nikdy nepovedala, urobila to za nich ale umelá inteligencia. Dnes na to, aby ste naklonovali niekoho hlas, tak vám stačí len niekoľko sekundová nahrávka. Cieľom podvodníkov je získať vašu dôveru prostredníctvom tváre známej osoby a vylákať z vás peniaze.
Nejde len o videá, ale aj bežné reklamy
„Škandál, ktorý šokoval celé Slovensko. Peter Pellegrini nevedel, že kamera stále beží. Je to koniec jeho kariéry?“, znie slogan jeden z reklám, na ktorej môžeme vidieť nepodarenú fotomontáž, ako ho berú policajti.
Čo sa stane, keď budeš reagovať na reklamu
Tieto reklamy najčastejšie používateľa presmerujú na podvodný web, ktorý vyzerá ako webstránka nejakého média. Tieto „klony“ stránok sú takmer dokonalou kópiou, pričom v článkoch ospevujú rôzne investície s jediným cieľom, aby ťa podvodníci nalákali, aby si investovali peniaze, napríklad do už spomínanej spoločnosti SPP, prípadne kryptomien a podobne.
Samozrejme, ako tak spravíš, tak prídeš o peniaze. Ak si len klikol na odkaz, tak v ohrození by si nemal byť. No druhým dychom treba povedať, že ťa zaplavia ďalšie a ďalšie podvodné reklamy.
Má zmysel nahlasovať tieto reklamy?
Nedávno sme vykonali zaujímavý experiment, tento druh reklám sme vo veľkom nahlasovali Facebooku a výsledok? „Reklamu sme neodstránili“, odpovedal nám Facebook prakticky na každú reklamu, ktorú sme nahlásili. Údajne neporušujú pravidlá pre reklamu. Zaujímavosťou ale je, že keď sme sa pozreli na pravidlá, na ktoré odkazuje Facebook, tak tento typ reklám výslovne zakazuje.
Čo z toho ale plynie? Nahlasovať tento typ reklám veľký zmysel nemá, Facebook ich s najväčšou pravdepodobnosťou nechá bežať a to aj napriek tomu, že ide o podvod. Používateľom preto nezostáva nič iné, len aby boli obozretní.
Komentáre