Ako rozpoznať, že v smartfóne máte vírus?

Nie je žiadnym tajomstvom, že vírusy sa už nevyhýbajú ani smartfónom. Ako ich ale môžete identifikovať? Toto správanie je pre nich typické!

titulka-malware
Zdroj: Unsplash (Markus Spiske), PNGwing, Úprava: Xmobile.sk

Nie je žiadnym tajomstvom, že vírusy sa už nevyhýbajú ani smartfónom. Bezpochyby tomu prispievajú i útočníci, ktorí zaplavujú internet podvodnými súťažami, falošnými aplikáciami a podobne, prostredníctvom ktorých sľubujú rozprávkové výhry alebo užitočné nástroje a funkcie.

Možno to neviete, ale smartfóny sú doslova zlatou baňou pre hackerov. Dôvodom je, že v ňom máme prakticky celý náš digitálny život. Citlivé informácie, fotografie, pristupujeme prostredníctvom k ním sociálnym sieťam, cez telefóny spravujeme naše bankové účty a podobne. Inými slovami, ak útočník ovládne náš smartfón, tak prakticky získa „kontrolu“ nad našim životom v online priestore.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Aké sú znaky, že náš smartfón má v sebe vírus?

Telefón sa spomalí

Je normálne, že náš telefón plynúcim časom je pomalší. Predsa v priebehu toho, ako ho používame, tak dochádza k jeho opotrebovaniu. No ak sa smartfón stane pomalým zo dňa na deň, tak dôvodom môže byť vírus. Samozrejme, do úvahy treba brať i to, že ste si mohli do zariadenia nahrať aj regulárnu aplikáciu, ktorá vyťažuje zdroje telefónu.

No v každom prípade, typickým správaním pre vírus je, že vykonáva nejaké úlohy na pozadí telefónu. Napríklad odosiela dáta, zapisuje do telefónu nejaké informácie a podobne. Hackeri môžu potenciálne nainštalovať do vášho smartfónu aj aplikácie, ktoré vás sledujú.

Rovnako treba spomenúť i to, že telefón sa vám môže prehrievať. Je to spôsobené tým, že využíva zdroje zariadenia.

Máte v telefóne nové aplikácie, ktoré nepoznáte?

Pravdepodobne aj vy máte v telefóne desiatky aplikácií. Priemerný používateľ ich má viac ako 80, čo je šialené číslo. V skutočnosti pravidelne ale používame do 10 aplikácií. Pravidelne preto kontrolujte, či vám do telefónu nepribudol nový softvér. Urobiť tak môžete cez vstavaného Správcu aplikácií vo nastaveniach telefónu, kde viete zobraziť všetky aplikácie v telefóne. Prípadne môžete za týmto účelom použiť aj Správcu aplikácií v Obchode Play.

správca aplikácií filter
Zdroj: vosveteit.sk

V súvislosti s novými aplikáciami by sme vám dali do pozornosti i to, že škodlivý softvér sa vie v štandardnom výpise aplikácií schovať, napríklad za logo inej známej aplikácie. Prípadne dokáže logo zobraziť ako „priesvitné“, a vy preto aplikáciu jednoducho neuvidíte. Preto vám odporúčame, aby ste Správcu aplikácií občas navštívili.

„Správanie duchov“

Možno ste o tom nevedeli, ale pomocou povolení, ktoré udeľujeme softvéru, môžu aplikácie ovládať náš telefón. Sú schopné napríklad odosielať SMS, telefonovať a vykonávať ďalšie úlohy. Ak vo výpise hovorov teda napríklad uvidíte, že ste volali na nejaké číslo, ktoré nepoznáte, tak zbystrite. Rovnako to platí aj o SMS správach a četovacích platformách.

Popup okná

Pre vírusy je typické, že sú schopné zobrazovať takzvané popup okná. Najčastejšie v nich zobrazujú reklamu. Preto ak vám v telefóne začali znenazdajky vyskakovať okná s reklamou alebo inými obsahom, tak v smartfóne máte pravdepodobne vírus.

Batéria vám vydrží extrémne krátko

Na to, aby vírus mohol riadne fungovať, tak potrebuje energiu. Ak vám teda zo dňa na deň začala skokovo klesať výdrž batérie, tak vedzte, že je problém. Pravdepodobne máte v telefóne vírus. Tento problém je typický najmä pri softvéri typu spyware, ktorý monitoruje vašu aktivitu a odosiela údaje na server tretej strane.

Míňajú sa vám mobilné dáta?

Rovnako typickým správaním vírusov je, že potrebujú byť pripojené k internetu. Preto jedným z častých znakov je i to, že sa vám míňajú rýchlejšie dáta. Škodlivá aplikácia im môže ako odosielať, tak aj prijímať, napríklad za účelom stiahnutia ďalšieho vírusu.

A teraz?

Ak máte silné podozrenie, že vaše zariadenie bolo napadnuté, je čas konať. Najprv reštartujte telefón, aby ste zastavili vírusové procesy (na pozadí). Potom je čas vyčistiť zariadenie. Vo väčšine prípadov to urobíte odstránením infikovanej aplikácie alebo škodlivého súboru. Ak ale ani toto nepomôže, tak je potrebné spraviť továrenské reštartovanie smartfónu, ktoré odstráni softvér tretích strán zo zariadenia.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre