BezpečnosťSpravodajstvo

Meta a YouTube majú na krku trestné oznámenie: Expert na súkromie prirovnal populárnu streamovaciu službu k spywaru

Obe spoločnosti majú v Írsku na krku obvinenie z nezákonného sledovania užívateľov.

Možno aj vám už na Facebooku alebo Instagrame vyskočilo okno, ktoré sa vás pýtalo, či chcete používať túto službu s mesačnými poplatkami, no bez sledovania vašich súkromných informácií, alebo chcete pokračovať v bezplatnom používaní, no tieto platformy vás budú “špehovať” tak ako doteraz.  

Facebook predplatne_1
Zdroj: Vosveteit.sk

Krok spoločnosti Meta bol nepochybne kontroverzný, no ide o spôsob, ako sa môže spoločnosť vyrovnať s prísnymi nariadeniami Európskej únie týkajúcich sa ochrany nášho súkromia. Bývalý Facebook a dnes Meta už v minulosti čelili viacerým obvineniam z porušovania súkromia užívateľov a nedáme ruku do ohňa za to, že sa tentokrát spoločnosť polepšila. To by od nás bolo naozaj hlúpe, pretože ako informuje portál The Register, momentálne nielen Facebook, ale aj YouTube, čelia v Írsku obvineniam z nezákonného sledovania užívateľov cez trackingové skripty.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Stal sa z YouTubu spyware?

Obvinenia zniesol odborník na oblasť súkromia, Alexander Hanff, ktorý sa praktikám veľkých spoločností venoval už v minulosti. Hanff zistil, že Meta zbiera citlivé dáta bez vysloveného súhlasu užívateľa, čo je proti zákonom Írska ohľadom zneužívania informačných technológií. Užívateľ by mal presne vedieť, aké informácie sa zbierajú, na čo budú použité a až potom sa rozhodnúť o tom, či chce, aby boli jeho dáta spracované takým spôsobom.  

Ako sme už naznačili, Hanff žaluje aj spoločnosť YouTube. V tomto smere je problém, že Google používa na platforme YouTube scripty, ktoré dokážu zistiť, či máte v prehliadači nainštalovaný adblocker alebo nie. V poslednej dobe ste sa mohli stretnúť aj s tým, že vám YouTube zablokuje videá, ak nemáte povolené reklamy v prehliadači.  

youtube-blokovanie-reklam-upozornenie
Zdroj: Xmobile.sk

Prvá sťažnosť sa objavila pred dvoma týždňami a týkala sa práve YouTube invazívneho odhaľovania adblockerov. Užívateľa v podstate núti povoliť reklamy na platforme, alebo zaplatiť mesačné predplatné, ktoré sľubuje prehrávanie bez reklám. Platforma YouTube a v podstate žiadna platforma by nemala mať právo zasiahnuť do vášho prehliadača a skontrolovať si, či v ňom náhodou nemáte softvér na blokovanie reklám.  

Prípadom sa už zaoberá írska komisia pre ochranu dát. Momentálne sa čaká na vyjadrenie spoločnosti Google.  

“Platformy spoločnosti Meta v Írsku už najmenej päť rokov ilegálne zbierajú dáta z môjho počítača za účelom monitorovania môjho správania. Nemajú pritom žiadny pádny dôvod ani zákonnú právomoc, aby tak urobili,” tvrdí Hanff.  

Meta a YouTube čelia rovno trestnému oznámeniu

Spôsob, akým Meta narába s osobnými dátami užívateľov, bolo podľa Hanffa nezákonné od doby, kedy začalo platiť GDPR, teda od 25. Mája 2018. Nezákonným je v tomto prípade to, že mnohé adblockery obsahujú funkciu Do Not Track ktorá by mala vyslať stránke signál, aby nepoužívala sledovacie skripty. Meta ich aj na základe toho užívateľov sledovala.  

Čo sa YouTube týka, v podstate ide o rovnaký problém. Ako sme naznačili vyššie, YouTube navyše používa skripty, ktoré zasahujú do vášho súkromia tým, že hľadajú nainštalovaný Adblocker. V tomto smere považuje Hanffa skripty YouTube za spyware, keďže ide o nedovolené vniknutie do súkromia užívateľa.  

Hanff v prípade Mety a YouTube nepodal len sťažnosť, no rozhodol sa rovno pre trestné oznámenie. Tvrdí, že historicky bola Európska únia veľmi zlá v uplatňovaní práva v oblasti kybersúkromia. Za posledné dva roky sa zmenil prístup viacerých orgánov v oblasti reklamy založenej na behaviorálnych dátach. Tieto rozhodnutia ovplyvnili ako Metu, tak aj iné platformy, napríklad TikTok.

Hanff verí, že teraz je moment, kedy treba na spoločnosti uplatniť ešte viac tlaku. Meta už obdržala viacero pokút pre prečin sledovania užívateľov, no tieto pokuty boli vzhľadom na spoločnosť relatívne malé. Regulačné procesy sa zároveň posúvajú vpred veľmi pomaly. Marketing na základe behaviorálnych dát sa dnes podľa Hanffa stal bežným spôsobom ako viesť online podnikanie. To by sa nemalo stať. Hanff toto vníma ako odraz toho, že regulačné úrady EÚ svoju prácu ani zďaleka neodvádzajú tak, ako by mali.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy
Tagy
Zobraziť komentáre
Close
Close