SpravodajstvoVeda a výskum

Koľko času denne trávite na smartfóne? Toto je kritická hranica, ktorú ak prekročíte, môže vám to spôsobiť duševné problémy, hovoria vedci

Výskumníci zároveň ale zistili, že istý čas na smartfóne má aj pozitívne účinky na duševné zdravie adolescentov.

Nový výskum publikovaný v Plos ONE naznačuje, že používanie smartfónu viac ako 4 hodiny denne môže mať negatívny dopad na duševné zdravie mladistvých. Zároveň môže viesť k vyššiemu riziku používania návykových látok.  

V rámci štúdie výskumníci pracovali s dátami, ktoré zahŕňali viac ako 50-tisíc adolescentov žijúcich v Kórei. Štúdia sa odráža od predchádzajúcich výskumov, podľa ktorých sa používanie smartfónov v posledných rokoch zvýšilo. Podľa týchto výskumov sa môže dlhšie používanie smartfónov viazať na vyššie riziko psychiatrických porúch, porúch spánku, problémov so zrakom, svalstvom či chrbticou. Na druhú stranu však výskumy naznačujú, že aspoň nejaká doba na internete môže mať na adolescentov priaznivý fyzický a duševný vplyv.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Nová štúdia sa od týchto zistení odráža a pokúša sa zistiť, či má používanie smartfónov naozaj zlý dopad na duševné a fyzické zdravie adolescentov. Pracovali s dátami, ktoré boli zozbierané medzi rokmi 2017 a 2020 a zahŕňali viac ako 50-tisíc adolescentov. V dátach vedci našli približný počet hodín strávených na mobile, spolu s ďalšími zdravotnými štatistikami. Výskumníci v rámci práce zohľadnili aj ďalšie faktory, napríklad vek, pohlavie a socioekonomickú vrstvu.  

Z výskumu vyplýva, že v roku 2020 používalo smartfón viac ako dve hodiny až 85,7% skúmaných mladistvých. Pre porovnanie, v roku 2017 to bolo len 64,3%. Adolescenti používajúci smartfón viac ako 4 hodiny denne mali vyššie riziko stresu, samovražedných myšlienok či užívania návykových látok v porovnaní s adolescentmi, ktorí trávili na smartfóne menej času.  

Zároveň však výskumníci zistili, že adolescenti používajúci smartfón jednu až dve hodiny denne mali menej problémov ako mladiství, ktorí smartfón nepoužívali vôbec.  

Autori výskumu vysvetľujú, že tieto zistenia zatiaľ nepotvrdzujú žiaden vzťah medzi používaním smartfónu a nepriaznivým dopadom na zdravie. Napriek tomu vedci vysvetľujú, že táto štúdia môže pomôcť vytvoriť zdravšie praktiky používania smartfónu, hlavne ak v nasledujúcich rokoch používanie týchto zariadení porastie.  

Treba nájsť rovnováhu 

Zaujímavou je aj štúdia vedcov z univerzity v Rube. Tá taktiež potvrdila, že medzi používaním smartfónu a našou duševnou pohodou existuje prepojenie. Veria, že naša mentálna pohoda závisí nie od toho ako dlho smartfón používame, ale ako ho používame. Psychológovia odporúčajú navrhnúť si časový plán pre používanie smartfónov a stanoviť si limity. Napríklad, môžete si dohodnúť, že ráno si pozriete správy a sociálne médiá. Počas obedňajšej prestávky si zas oddýchnete bez smartfónu a venujete sa iným aktivitám. Môže to byť napríklad prechádzka alebo rozhovor s kolegami. 

Smartfóny nás neustále odpútavajú od skutočného sveta a vnášajú do nášho života rušivé faktory. Trávenie veľkého množstva času online nám bráni v napĺňaní našich základných potrieb. Nimi sú napríklad sociálny kontakt, fyzická aktivita alebo relaxácia, hovoria výskumníci. 

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy
Tagy
Zobraziť komentáre
Close
Close