Hrozí Európe „obchodná vojna“ s Čínou? Európska komisia plánuje zvýšiť clá na čínske elektromobily

Európska komisia predniesla predbežné výsledky vyšetrovania čínskych výrobcov elektromobilov. Predstavila aj možné zvýšenie cla.

Európska komisia predniesla predbežné výsledky vyšetrovania čínskych výrobcov elektromobilov
Zdroj: Vosveteit.sk, AI

Európska komisia v rámci prebiehajúceho vyšetrovania predbežne zhodnotila, že čínsky trh elektromobilmi ťaží z neférových dotácií, čo spôsobuje ekonomickú hrozbu pre výrobcov elektromobilov na území Európskej únie.  

Vyšetrovanie komisie sa zároveň lepšie pozrelo na možné dôsledky pre importérov, užívateľov a spotrebiteľov elektromobilov na území EÚ. Popri tom komisia kontaktovala aj Čínu a začala jednanie ohľadom zistení vyšetrovateľa a možných riešení tohto problému.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Vyššie clá pre elektromobily z Číny

Európska komisia predbežne navrhla aj určité vyrovnávacie clá pre batériové elektromobily z Číny. Ak by rozhovor z čínskou vládou nepriniesol uspokojivé riešenia pre obe strany, potom Európska únia tieto sankcie predstaví 4. júla. Následne sa o nich bude rokovať s prihliadaním na každý členský štát. K výberu cla dôjde jedine vtedy, ak sa dohodne na definitívnych čiastkach.

elektromobil_elektricke vozidlo
Zdroj: unsplash.com (Ralph Hutter)

Momentálne však Európska komisia navrhla, že clá by mohli byť pre troch čínskych výrobcov elektromobilov nasledovné:  

  • BYD: 17,4% 
  • Geely: 20% 
  • SAIC: 38,1% 

Viacero ďalších čínskych výrobcov elektromobilov spolupracovalo s vyšetrovaním, no zatiaľ nebolo vyhodnotených. Pre nich platí priemerné clo vo výške 21%. Ostatné spoločnosti, ktoré nespolupracovali, budú mať clo 38,1%.  

Európska komisia začala vyšetrovanie vo veci batériových elektromobilov 4. októbra minulého roku. Podľa pravidiel má každé vyšetrovanie skončiť maximálne 13 mesiacov od jeho začiatku. Predbežné vyrovnávacie clá musí Európska komisia publikovať do 9 mesiacov od začatia vyšetrovania, teda najneskôr do 4. júla tohto roku. Následne má 4 mesiace na to, aby zaviedla definitívne opatrenia.  

Európska komisia vyhovie žiadosti jedného výrobcu elektromobilov v Číne, ktorým je Tesla. Táto spoločnosť dostane individuálne kalkulované clo v definitívnej fáze rozhodovania. Európska komisia zároveň dáva príležitosť aj ďalším čínskym výrobcom pre zrýchlenú recenziu v súlade so základnými reguláciami.  

Týmito clami budú ovplyvnené aj európske spoločnosti vyrábajúce elektromobily v Číne, napríklad BMW.  

Pre Európu predstavuje rozhodnutie riziko

K rozhodnutiu sa vyjadril pre portál BBC aj hovorca čínskeho ministra zahraničných vecí, Lin Jian. Ten povedal, že rozhodnutie Európskej komisie je typický prípad protekcionizmu.  

“Nové clá riskujú poškodenie ekonomickej a obchodnej spolupráce medzi Čínou a Európskou úniou. Zároveň však ohrozujú aj stabilitu globálnej automobilovej produkcie,” pokračoval Jian.  

Nemecký minister dopravy sa vyjadril, že toto rozhodnutie môže odštartovať “obchodnú vojnu” s Pekingom.  

Ako informuje portál FT, Inštitút Kiel odhaduje, že vyššie clo o 20% zníži import čínskych elektromobilov o štvrtinu. To predstavuje 125-tisíc elektromobilov v cene takmer 4-miliárd amerických dolárov. To však vyrovná väčšia produkcia elektromobilov na území EÚ a menší export z Európskej únie. Odzrkadlí sa to ale na výrazne vyšších cenách elektromobilov pre koncových zákazníkov, dodávajú výskumníci z inštitútu.  

Európska komisia s Čínou začína jednania, no otázne je, či sa na niečom dohodnú.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre