Čína si pripísala nový rýchlostný rekord s vákuovým vlakom maglev. Prefičal rýchlosťou skoro ako lietadlo!

Spoločnosť CASIC má za sebou ďalší test maglev vlaku T-Flight, v rámci ktorého vlak išiel údajne rýchlejšie ako 623 km/h.

rychly vlak_titulka
Zdroj: rickyd / Shutterstock.com

Najväčší výrobca rakiet v Číne, spoločnosť CASIC, pracuje na vlaku typu maglev, ktorý levituje na “vankúši” magnetického poľa. Na rovnakom koncepte založil Musk svoj Hyperloop.  

Spoločnosť CASIC tvrdí, že počas posledného testu vlak dosiahol rýchlosť viac ako 623 km/h, čím sa stal najrýchlejším maglev vozidlom na svete. Túto rýchlosť dosiahol počas testu vo vákuovom tuneli s dĺžkou 2 km, informuje portál News Atlas.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Maglev dopravné prostriedky možno považovať za fascinujúci hi-tech koncept. Ten má však niekoľko výrazných problémov, kvôli ktorým má len malú šancu pretavenia do praxe. Myšlienka je však jednoduchá. Maglev vlaky sa pohybujú vo veľkej trubici, z ktorej sa odsaje vzduch. Samotné vlaky levitujú vo vzduchu vďaka magnetickej sile. Keďže v tuneli nie je žiaden vzduch a vlak nemá kolesá dotýkajúce sa koľají, tento dopravný prostriedok môže kvôli absencii odporu jazdiť mimoriadne vysokými rýchlosťami.  

Vytvoriť potrebnú infraštruktúru pre akýkoľvek praktický maglev stojí šialene veľa peňazí. Ide totiž o dopravný prostriedok, ktorý by mal zmysel len pri ceste na obrovské vzdialenosti. Vybudovať maglev v meste nemá žiaden zmysel. Ďalším problémom je vybudovanie vzduchotesnej dlhej trubice, v ktorej by mohol maglev cestovať. Nehovoriac ani o tom, že v tejto trubici by museli neustále pracovať vákuové pumpy.  

Spoločnosti sa veľmi do tohto konceptu nehrnú, no čínska spoločnosť CASIC vybudovala dvojkilometrovú vákuovú trubicu a už niekoľko mesiacov testuje svoj maglev vlak T-Flight. Spoločnosť po najnovšom a prvom stabilnom teste tvrdí, že sa jej vlaku podarilo prekonať rekord 623 km/h, ktorý držal predchádzajúci najrýchlejší maglev v histórii. Presnú rýchlosť zatiaľ spoločnosť nezverejnila.  

Pokrok vo vývoji maglevov?

Odborníci vysvetľujú, že ak potrebuje maglev vlak brzdiť na dráhe približne 500 metrov, T-Flight vlak mohol akcelerovať s preťažením niečo cez 1G po dobu 17 sekúnd. Potom by musel dupnúť na brzdu, čo by vyvolalo preťaženie o sile 3G, aby dokázal maglev prekonať tento rekord.  

Spoločnosť CASIC je spokojná s testom a momentálne plánuje rozšíriť vákuový tunel na dĺžku 60 km. Takto dlhý tunel umožní spoločnosti dosiahnuť svoj cieľ, ktorým je cestovanie rýchlosťou 1000 km/h. CASIC má naozaj ambiciózne plány, no už svoje ambície trošku zrazila. V staršom komerčnom videu totiž spoločnosť spomenula, že ich vlaky budú schopné cestovať rýchlosťou 2000 km/h.  

Čína má populáciu takmer 1,5-miliardy obyvateľov a je pravdepodobne jedinou krajinou na svete, kde by mohol byť koncept maglev vlaku finančne realizovateľný. Nové správy sú rozhodne fascinujúce, no odborníci varujú, aby sme neverili všetkému. Spoločnosť zatiaľ zverejnila len to, že sa jej podarilo prekonať rýchlostný rekord 623 km/h, nič viac. Uvidíme, čo povie oficiálne vyjadrenie spoločnosti. 

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre