Čína otestovala technológiu Hyperloop. V budúcnosti plánuje postaviť vlaky, ktoré dosiahnu rýchlosť 1 000 km/h

Koncept funguje na princípe Maglev a v poslednom teste priniesol sľubné výsledky.

Maglev
Zdroj: Youtube (CCTV Video News Agency)

Vedci z univerzity v severnej Číne testujú nový druh vysokorýchlostného vlaku. Opisujú ho ako „takmer lietajúci“ a tvrdia, že dokáže dosiahnuť rýchlosť až tisíc kilometrov za hodinu, informuje portál AS.

Nový vysokorýchlostný vlakový systém funguje na podobnom princípe ako Muskov koncept Hyperloop, teda vlak sa nachádza vo vákuovej trubici, zatiaľ čo ho držia vo vzduchu mimoriadne silné magnety. Vďaka tomuto princípu odpadá odpor, ktorý vzniká trením kolies po koľajniciach a odpor vzduchu.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

„Bez koľajníc a kolies nevytvárajú plávajúce moduly prakticky žiadny zvuk, čo vedie k pohodlnému dochádzaniu.“

Vedci z Číny svoj koncept otestovali na úseku dvoch kilometrov. Tvrdia, že počas testu sa im podarilo dosiahnuť rýchlosť 130 km/h. V ďalších testoch vedci plánujú postaviť 60 kilometrov dlhý okruh, na ktorom chcú dosiahnuť rýchlosť 1000 km/h. Prebiehajúci projekt spadá pod snahu krajiny zmodernizovať svoju sieť tratí pre vysokorýchlostné vlaky.

Starý koncept

Mimo Číny sa pracuje na niekoľkých podobných projektoch. Najznámejším je Hyperloop, prakticky rovnaký koncept, ktorý sa snaží vyvinúť Elon Musk. Zaujímavosťou ale je, že tento koncept funguje už od 18. storočia. V roku 1799 sa začala výstavba úplne prvého „Hyperloopu“ v americkom meste New York a v roku 1870 sa začala prvá preprava osôb. Za konceptom Beach Pneumatic Transit stál vtedajší New Yorkský primátor, ktorý chcel obyvateľom poskytnúť možnosť prejsť z jedného konca Manhattanu na druhý za tridsať minút. Beach Pneumatic Transit využíval pneumatický systém dopravy, teda vozne boli umiestnené do trubice a tlačil ich vzduch. Fungoval však len tri roky.

Okrem toho existovalo niekoľko ďalších podobných projektov, no všetky mali jednu spoločnú vadu, neboli ekonomicky výhodné. Preto sa táto technológia nevyvinula ďalej. Koncept Hyperloopu spopularizoval Elon Musk, ktorý svoj systém založil  na koncepte vactrain (pozn. redakcie: Vacuum tube train). Vďaka kapsuliam, umiestneným vo vákuovej trubici by mohol vlak cestovať rýchlosťami až 8-tisíc km/h.

Koncept Vactrain vznikol ešte v roku 1799, no po prvýkrát sa zrealizoval až v roku 1909. Ruský profesor Boris Weinberg postavil prvý model vlakového systému a v roku 1914 koncept publikoval vo svojej knihe Motion without friction. Veľa expertov videlo a ešte stále vidí budúcnosť v tomto spôsobe dopravy. Odborníci tvrdia, že Hyperloop by dokázal znížiť záťaž na životné prostredie, ktorú momentálne predstavuje letecká doprava.

V roku 2013 Musk publikoval štúdiu Hyperloop Alpha. V nej navrhoval vybudovať trasu z Los Angeles do San Francisca. Jeho koncept Hyperloopu bol open-source, teda každý mohol budovať na Muskových ideách a technológiách. Niekoľko spoločností sa ponuky chytilo a výskumníci hľadajú spôsoby ako túto technológiu ešte viac vylepšiť.

Je otázne, či sa Číne podarí dosiahnuť požadovanú rýchlosť 1000 km/h. Na modernizáciu vlakových tratí však kladú veľký dôraz. Za posledných desať rokov sa im podarilo rozšíriť trate vysokorýchlostných vlakov z 10-tisíc km na 40-tisíc km.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre