Z trhu so smartfónmi sa za posledné roky vytratili stovky značiek smartfónov. Štatistiky sú katastrofálne

Na trhu so smartfónmi prevláda kríza, no veľké spoločnosti ju v poslednej dobe dokázali relatívne ustáť. Malé značky však boj prehrávajú.

Lokálne značky smartfónov vo veľkom končia
Zdroj: Unsplash (Greg Rosenke, Nick Chong), Úprava: Vosveteit.sk

Analýzy ukázali, že počas roku 2017 súperilo o zákazníkov až 700 smartfónových značiek. Ak sa však pozrieme na štatistiky z tohto roku, všímame si znepokojivý trend. Počet aktívnych značiek klesol o tretinu na takmer 250 značiek. Čo za to môže?  

Výskumníci z Counterpoint Research predpokladajú, že za to môže kombinácia rôznych faktorov. Dospievajúca základňa, lepšia kvalita zariadení, dlhšie cykly výmen jedného modelu za novší a rast trhu s náhradnými dielmi. Svoje problémy pritom spôsobil aj prechod zo 4G na 5G a kríza v dodávkach dôležitých materiálov.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Niektoré značky za posledné roky výrazne zosilneli a na tomto trhu prirodzene robilo problém menším značkám udržať sa a prosperovať. Práve úspechy vo vyšších sférach taktiež zapríčinili postupnú smrť menších značiek. Počas uplynulých rokov odišli z trhu aj skutočne silné lokálne načky, napríklad Karbonn v Indii, InnJoo na Strednom východe a v Afrike, Meizu v Číne, Kyocera v Japonsku a LG v Južnej Kórei. Tieto značky mali významný lokálny vplyv.  

Práve lokálne značky smartfónov zaznamenali za posledných päť rokov najväčší pokles. Počet globálnych značiek ostáva viac-menej rovnaký, stále sa drží cez 30.  

smartfony a telefony
Zdroj: VoSveteIt.sk

Trh nie je k menším výrobcom prívetivý

V roku 2023 takmer 90% lokálnych výrobcov smartfónov predalo menej ako 100-tisíc kusov. Niektoré prestali so smartfónmi úplne, iné sa zameriavali na rôzne špeciálne modely, alebo nositeľnú elektroniku. V prvej polovici roku 2023 sa predaje zo strany lokálnych výrobcov drasticky znížili o 80% v porovnaní s rokom 2017. V tomto prípade globálne značky pocítili pokles len o 13%.  

Asi nikoho neprekvapí, že menšie lokálne značky nestíhali vo vývoji za globálnymi gigantmi. Práve veľké spoločnosti investovali svoje peniaze do vývoja technológií, výroby a zvýšenia kapacít. Menšie značky nemali možnosť v tomto svoju konkurenciu dobehnúť. Veľké spoločnosti zároveň môžu vraziť do marketingu obrovské čiastky. Špeciálne marketingové udalosti, zmluvy so športovými organizáciami či product placement vo filmoch.  

Menšie značky vyťažili z prechodu z 2G na 3G/4G. Dnes však svet prechádza na 5G. V tomto smere už lokálni výrobcovia prestali stíhať, pretože veľa z nich neinvestovalo do väčšej kapacity a výskumu. K tomu musia súperiť aj s rastúcimi gigantmi ako Xiaomi, Oppo a Vivo. Tieto čínske spoločnosti ponúkajú stále lepšie a lepšie smartfóny za naozaj agresívne málo peňazí. Vďaka tomu ich popularita vystrelila rapídne nahor. Aj tieto spoločnosti dokázali z hry vyšachovať malé spoločnosti. 

Nepomohla tomu ani pandémia COVID-19 a po nej nedostatok materiálov. Trpí celý smartfónový trh, no giganti ako Samsung a Apple sa dokážu so situáciou vysporiadať oveľa lepšie. Menšie spoločnosti však bojovali a mnohé tento zápas neustáli.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre