Vodíkový vlak FLIRT H2 prešiel na jedno natankovanie rekordnú vzdialenosť. Už si ho stihli objednať prvé krajiny!

Vodíkový vlak FLIRT H2 nám ukazuje, ako môže vyzerať budúcnosť verejnej dopravy.

rychly vlak_titulka
Zdroj: rickyd / Shutterstock.com

Spoločnosť Stadler oznamuje, že ich koncept vodíkového vlaku FLIRT H2 vstúpil do Guinnessovej knihy rekordov za najväčšiu prejdenú vzdialenosť bez tankovania alebo nabíjania.  

Vodíkový vlak vznikol integrovaním vodíkového palivového systému do moderných osobných vlakov FLIRT. Nový koncept bol už v minulosti niekoľkokrát otestovaný, najprv v Švajčiarsku, neskôr na testovacom okruhu v Spojených štátoch.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Spoločnosť chcela ale demonštrovať schopnosť a spoľahlivosť tohto inovatívneho vlaku ráznejším spôsobom. Rozhodla sa preto kontaktovať Guinnessovu knihu rekordov a prelomiť rekord za najdlhší dojazd vodíkového vlaku bez doplnenia paliva.  

“Prelomenie svetového rekordu zakladá ideálny dojazd našej vodíkovej verzie najpredávanejšieho vlaku FLIRT. Ide o naozaj obrovský úspech pre náš celý tím a sme veľmi radi, že držíme ďalší rekord,” vyjadril sa doktor Ansgar Brockmeyer zo spoločnosti Stadler.  

Vodík predstavuje čistý energetický zdroj, čím spoločnosť prispieva k ochrane životného prostredia a utváraniu udržateľnej budúcnosti s nulovými emisiami. Rekordná púť vodíkového vlaku FLIRT H2 sa začala 20. Marca 2024. Vodíkový vlak sa pohyboval po testovacej dráhe. Tím inžinierov zo spoločností Stadler a ENSCO sa striedali pri šoférovaní vlaku v niekoľkých smenách. Celkovo rekordná jazda vlaku trvala viac ako 46 hodín a počas nej prešiel vlak na jednu nádrž 2 803 kilometrov.  

Rekordman a príklad lepšej budúcnosti

Na konci testu si vlak FLIRT H2 odniesol svetový rekord pre najdlhšiu trasu prejdenú vodíkom poháňaným osobným vlakom bez dodatočného tankovania. Spoločnosť Stadler už drží druhý svetový rekord pre vlak s alternatívnym pohonom. V decembri 2021 spoločnosť získala svetový rekord pre najdlhšiu vzdialenosť prejdenú batériou poháňaným vlakom. V tomto prípade prešiel model FLIRT Akku vzdialenosť 224 km.  

Svetový rekord prichádza v momente, kedy celý svet hľadá udržateľné formy verejnej dopravy. Spoločnosť je zároveň prvou spoločnosťou, ktorá vyrába úzkokoľajové vodkové vlaky. Medzičasom si tieto vlaky objednali napríklad v USA či Taliansku. Ide napríklad o Caltrans, dopravný úrad štátu Kalifornia, či železniční operátori ako sú Ferrovie della Calabria (FdC) a ARST z Talianska.

Nový model vlaku FLIRT H2 môže pomôcť Európskej únii v jej ciele zredukovať emisie oxidu uhličitého. EÚ plánuje v blízkej budúcnosti výrazne zredukovať emisie oxidu uhličitého pre ťažké úžitkové vozidlá. Radia sa medzi ne napríklad aj nákladné vozidlá a mestské autobusy. Emisie plánujú znižovať v niekoľkých krokoch, pričom dôležitými míľnikmi budú roky 2030, 2035 a 2040. Európska únia plánuje dosiahnuť celkovú emisnú neutralitu do roku 2050.

Nové vodíkové vlaky by nám mohli lepšie pomôcť v boji s globálnym otepľovaním, v ktorom podľa najnovšej správy panelu IPCC cúvame. V správe sa píše, že emisie oxidu uhličitého a ďalších skleníkových plynov naďalej rastú, namiesto toho, aby klesali. Za obdobie minulého roka podľa dát emisie vzrástli o 1,1% oproti predchádzajúcim rokom.  

Nachádzame sa v dobe, kedy globálne otepľovanie už nemožno naďalej ignorovať. Odpútať sa od závislosti na fosílnych palivách je síce náročné, no projekty ako FLIRT H2 nám ukazujú, ako môže budúcnosť nielen dopravy vyzerať.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre