Veľká banka radí, ako sa vyhnúť online podvodom: Aj takto sa vás môžu pokúsiť podviesť!
Podvodníci majú v rukáve čoraz viac trikov ako nás oklamať. Pozrite, aké taktiky využívajú najčastejšie.
Online podvodov pribúda a ak sa chceme proti novým trikom čo najlepšie chrániť, musíme vedieť, čo momentálne podvodníci najčastejšie používajú. O najnovších kyberzločineckých “počinoch” informujeme na našom portály nielen my, ale aj množstvo bezpečnostných spoločností a bánk. Svoje rady dala aj Fio banka.
Žijeme v digitálnej dobe a už pred rokmi sa zločinci presunuli aj do tejto sféry. Dnes je dôležité strážiť si na internete nielen naše súkromie, ale aj brániť sa pred rôznymi pokusmi o podvod. V prípade že sa kyberzločincom podarí získať naše dáta, ohrozené môžu byť naše finančné prostriedky, osobné údaje a v najhoršom prípade aj celá identita.
Phishing/Vhishing/Smishing
Phishing sa v posledných rokoch stal jednou s najobľúbenejších foriem podvodu. Zločinci si ho obľúbili natoľko, že sa objavuje skrz všetky formy komunikácie. Kyberzločinci používajú podvodné maily, SMS správy, telefonáty, kontaktujú vás cez sociálne siete alebo zakladajú falošné stránky. Foriem phishingu je veľa, no všetky majú tie isté základy.
Cieľom tohto útoku, či už prebieha cez mail, SMS (pozn. redakcie: Smishing) alebo telefonát (pozn. redakcie: Vhishing) je rovnaký. Hackeri využijú manipuláciu na to, aby ste im prezradili osobné informácie, alebo aby ste klikli na falošný odkaz, cez ktorý sa k týmto informáciám dostanú. Tento odkaz väčšinou vedie na falošnú stránku, cez ktorú vám môže do zariadenia útočník stiahnuť ďalší malvér.
Novinkou je pasívny phishing. Pri tejto forme útoku podvodník vytvorí falošnú stránku a zaplatí si, aby sa zobrazovala ako reklama na predných stranách vyhľadávačov. Môže ísť o e-shopy alebo iné stránky.
Neprehliadnite
Pri aktívnom phishingu sa vás podvodník snaží vystrašiť. Častokrát sa objavujú správy o tom, že vám zablokovali bankový účet a cez odkaz si musíte informácie aktualizovať. Takýmto podvodom nenaleťte nikdy.
“Zapamätajte si, že Fio banka od svojich klientov takéto údaje nikdy nevyžaduje a v prípade podobných situácií na nič neklikajte, správu vymažte a kontaktujte nás,” píše Fio banka.
Niekedy môžu stránky vyzerať presvedčivo a práve na to podvodníci častokrát vsádzajú. Zapamätajte si, že všetky dôležité informácie banka už má a nie je dôvod, aby si ich pýtala znova. Pri akomkoľvek probléme si pracovníci vybavujú stretnutie na pobočke. Nikdy by ste nemali dávať citlivé údaje, ako číslo kreditnej karty, nikomu cez mail, SMS alebo hovor. V prípade že vás niekto o tieto informácie žiada a predstavil sa ako pracovník vašej banky, tak banku okamžite kontaktujte. Rovnako si dávajte pozor na prílohy. Ak sa vám zdá príloha mailu podozrivá, radšej ju neotvárajte. Prezradiť ju môže zvláštny názov alebo zlá gramatika.
Či už ide o telefonát, e-mail alebo SMS, nemali by ste nikomu týmito formami posielať osobné informácie. Podvodníci sa často vydávajú napríklad aj za políciu, no ani tá nežiada od občanov osobné informácie cez telefón mail alebo SMS. Na správy nereagujte a v prípade telefonátu radšej zložte a zavolajte na oficiálne číslo inštitúcie. Tam vám povedia či to bol podvod alebo nie.
Inzertné portály
Podvodníci častokrát udierajú aj na inzertných portáloch. Ak niečo predávate, môže sa objaviť až príliš zaujatý záujemca, ktorý nepotrebuje vedieť o predávanom tovare nič, no ihneď posiela odkaz na dopravnú spoločnosť ako Packeta, DHL či PPL. Útoky môžu prebiehať cez sociálne siete, SMS alebo e-mail.
Pozor však na to, že podvodníci častokrát vytvárajú falošné stránky týchto prepravných spoločností. Do týchto stránok obeť zadá svoje platobné údaje, ktoré útočníci zneužijú. Ak sa stretnete s týmto druhom podvodu, na správu nereagujte ďalej a konverzáciu vymažte. Fio banka vysvetľuje, že útočníci striehnu na všetkých inzertných portáloch, napríklad Bazoši, Sbazar, Vinted, Aukro a ďalšie.
Komentáre