Trpasličia galaxia FAST J0139+4328 sa vymyká všetkým definíciám: Čo sa podarilo astronómom objaviť?!

Galaxie tvoria milióny hviezd, ktoré žiaria jasným svetlom, no nie v prípade tejto galaxie.

Trpasličia galaxia neďaleko Mliečnej dráhy nevyžaruje žiadne viditeľné svetlo
Zdroj: NASA, Úprava: Vosveteit.sk

Galaxie sa môžu líšiť veľkosťou, tvarom či inými vlastnosťami, no vo väčšine prípadov sú ich základné charakteristiky rovnaké. Galaxie sa skladajú z obrovského množstva hviezd a plynu a vo väčšine prípadov majú v ich jadre supermasívnu čiernu dieru. Okolo galaxie sa nachádza záhadná temná hmota, ktorá pomáha všetko držať pokope.

Astronómovia temnú hmotu síce pozorovať nedokážu, no hviezdy, plyn a jadro galaxie vo väčšine prípadov jasne žiari a je ťažké danú galaxiu prehliadnuť. Nový objav však astronómov zarazil a mení všetko, čo sme si o galaxiách mysleli. Len 94-miliónov svetelných rokov od nás totiž leží trpasličia galaxia FAST J0139+4328, ktorá sa vymyká všetkým charakteristikám. Táto galaxia totiž nevyžaruje takmer žiadne svetlo, vysvetľuje Science Alert.

Táto trpasličia galaxia totiž obsahuje len hŕstku hviezd a z väčšiny ju tvorí temná hmota. Astronómovia takýto typ galaxie označujú ako temná a sú vo vesmíre pomerne vzácne. Štúdia, v ktorej svoj nález popisujú, bude publikovaná v The Astrophysical Journal Letters.

„Výsledky našej štúdie ponúkajú dôkazy o tom, že FAST J0139+4328 je izolovanou temnou trpasličou galaxiou. Po prvýkrát sa nám takúto galaxiu podarilo objaviť v našej blízkosti,“ vysvetľuje Jin-Long Xu, jeden z autorov štúdie.

Ak by sme zmerali všetku viditeľnú hmotu vo vesmíre, teda hviezdy, planéty, plyn a iné objekty, zistili by sme, že tvorí len malé percento celkovej hmotnosti vesmíru. Temná hmota slúži ako vysvetlenie pre tento nesúlad. Vedci zároveň predpokladajú, že práve kvôli temnej hmote môžu galaxie držať pokope. Rotujú totiž príliš rýchlo na to, aby sa nerozpadli.

Galaxia z temnej hmoty

Vedci však nemôžu priamo temnú hmotu zaznamenať. Ide totiž o niečo, čo s normálnou hmotou a ani svetlom nereaguje a nevydáva žiadnu formu radiácie. Temná hmota má ale svoju gravitačnú silu, ktorú môžeme zaznamenať. To však nie je jediný problém s teóriou temnej hmoty.

Ďalším problémom je, že simulácie nezodpovedajú tomu, čo vedci reálne vo vesmíre pozorujú. Nedostatky sa týkajú hlavne distribúcie temnej hmoty vo vesmíre. Simulácie viackrát naznačili, že by sa malo vo vesmíre nachádzať viac trpasličích galaxií, než môžeme reálne pozorovať. Jedno vysvetlenie je, že môže existovať pomerne veľké množstvo trpasličích galaxií, ktoré si jednoducho astronómovia nevšimli. Sú to tie, ktoré majú málo hviezd a skladajú sa primárne z plynu a temnej hmoty. Tieto galaxie označujú ako temné.

Už v minulosti sa objavilo niekoľko kandidátov na temné galaxie, no astronómovia majú problém rozlíšiť, či ide skutočne o tento typ štruktúry. Väčšina z nich sa nachádza príliš blízko k normálnym galaxiám, teda je problém poznať, či ide skutočne o temnú galaxiu alebo materiál, ktorý unikol z väčšej galaxie.

Trpasličia galaxia neďaleko Mliečnej dráhy nevyžaruje žiadne viditeľné svetlo
Zdroj: Xu et al.

Trpasličia galaxia FAST J0139+4328 by mohla byť prvou izolovanou temnou galaxiou, akú sme objavili. Podľa výpočtov môže hmotnosť normálnej hmoty galaxie dosahovať 110-miliónov násobku hmotnosti Slnka, no dokopy hviezdy vážia približne 690-tisíc hmotností Slnka. Do toho sa v galaxií nachádza ešte 83-miliónov hmotností Slnka vodíkového plynu.

Celkovo však trpasličia galaxia váži 5,1-miliárd násobku Slnka. Predpokladá sa teda, že drvivú väčšinu tvorí temná hmota. Ďalšie pozorovania potvrdia, či ide skutočne o temnú galaxiu alebo sa nájde iné vysvetlenie.