Revolučný detonačný motor RDRE prešiel generálkou. Spravili sme obrovský krok smerom k hypersonickým letom

Spoločnosť Venus Aerospace vykonala prvý dlhší test ich rotačného detonačného motora.

detonacny motor Venus
Zdroj: Venus Aerospace (Approved for Public Release, Distribution Unlimited)

Spoločnosť Venus Aerospace sa venuje výskumu hypersonického letu a testovaniu technológií, ktoré by nás priblížili bližšie k reálnemu udržateľnému hypersonickému letu. Spoločnosť vydala správu, v ktorej približuje výsledky testu nového rotačného detonačného raketového motora RDRE. Test bol prvým dlhotrvajúcim testom tohto typu motora.  

Motor RDRE môže teoreticky dosiahnuť o 15% vyššiu výkonnosť oproti tradičným raketovým motorom. V praxi to vedie k menšej spotrebe paliva, čo umožní raketám alebo iným leteckým technológiám doletieť ďalej za menej paliva. Spoločnosť však tvrdí aj to, že motor RDRE by mohol odomknúť sféru hypersonických technológií s opakovaným použitím.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

“Zatiaľ, čo sa približujeme k ultimátnemu cieľu vysokorýchlostného letu, dosiahli sme dôležitý míľnik, a to motor, ktorý je na tento let plne pripravený,” vyjadril sa spoluzakladateľ spoločnosti Venus Aerospace, Andrew Duggleby.  

Najnovší test motora bol prvým “horúcim” testom, v ktorom vedci sledovali, ako dokáže RDRE motor pracovať dlhší čas. Ide o naozaj významný úspech, pretože spoločnosť doteraz vykonávala len krátkodobé testy. Počas nich motor na chvíľu zapálili, bez potrebného chladiaceho hardvéru. Tieto testy boli zároveň oveľa menej nákladné.  

Obrovský krok k hypersonickým letom

Odskúšanie motora na dlhšej časovej osi potvrdilo potenciál RDRE motora. Rotačný detonačný motor funguje na detonačnej vlne, ktorá sa pohybuje okolo kruhového kanála, do ktorého sa vstrekuje palivo a okysličovadlo. Tieto dva komponenty sa vstrekujú cez drobné dierky. V zmesi paliva a okysličovadla sa následne vyvolá explózia. Akonáhle sa motor naštartuje, detonácie sa udržiavajú samé. Po jednej detonácií sa uvoľňuje dostatočné množstvo energie na vyvolanie druhej detonácie. Výsledky spaľovania sa dostávajú von z kanála tým, že ich vytlačí ďalšie vstreknuté palivo a okysličovadlo.  

Rotačný detonačný motor sa dizajnom podobá na pulzný detonačný motor. RDRE je však lepšou technológiou, pretože vlny cestujú okolo komory. Pri pulzných motoroch musí byť komora vyčistená po každom pulze. 

Verzia RDRE motora vyvíjaná spoločnosťou Venus Aerospace predstavuje novú generáciu motorov pre hypersonické a vesmírne misie. Od ostatných motorov sa líši tým, že používa ľahko ukladateľné a stabilné tekuté pohonné hmoty. To ponúka nielen bezpečnejšiu operáciu motora, no zároveň sa zabraňuje aj vyparovaniu paliva.  

Hypersonické lety sú také lety, ktoré prekročia rýchlosť zvuku o najmenej päťnásobok. Výskumom hypersonického letu sa v poslednej dobe zaoberá viacero spoločností. Tie sa venujú ako testu hypersonických rakiet, tak aj motorov, ktoré by priniesli hypersonickú rýchlosť bojovým lietadlám. Hypersonické motory nie sú ale úplnou novinkou. Existujú už od 60. rokov, no dnes prebiehajú medzi svetovými veľmocami preteky v tom, kto dokáže vyvinúť technológie na dlhší hypersonický let.  

Spoločnosť Venus Aerospace svojim nedávnym testom spravila významný krok vpred vo sfére hypersonického letu. Ich motor RDRE je podľa slov spoločnosti pripravený na let a v blízkej budúcnosti chce spoločnosť otestovať motor naostro.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre