Pribudne na semafory štvrté svetlo? Takýto účel by malo mať nové svetlo a toto od neho očakávajú experti

Autori novej štúdie prinášajú koncept semaforu s ďalším, bielym, svetlom. Čo by toto svetlo znamenalo?

Už o pár rokov by sa mohlo na semafore objaviť biele svetlo.
Zdroj: Unsplash (Lawrence Chismorie), Úprava: Vovsveteit.sk

Semafory pozná väčšina z nás. Červená znamená stoj, oranžová priprav sa a zelená môžeš ísť. Výskumníci z NC State University však vo svojej novej štúdii predstavili semafor s jedným svetlom navyše, ktoré by viedlo k zlepšeniu plynulosti nielen premávky, ale aj chodcov čakajúcich na prechode.  

Výskumníci stavajú na svojej predchádzajúcej práci, ktorá priniesla koncept takzvanej “bielej fázy”. Ide o nový signál, ktorý mal využiť výpočtovú silu autonómnych vozidiel. V tejto práci však nenačrtli, ako by biela fáza ovplyvnila chodcov. V rámci novej štúdie teda simulácie rozšírili aj o chodcov a ukázalo sa, že biela fáza by mohla výrazne uľahčiť život nielen šoférom ale aj chodcom.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Biela fáza predstavuje funkciu, v rámci ktorej by autonómne vozidlá komunikovali medzi sebou a zároveň s počítačom, ktorý riadi svetlá semaforu. Ak by ku križovatke prichádzalo veľa autonómnych vozidiel, zaplo by sa biele svetlo. To by znamenalo, že normálny vodič môže prejsť križovatkou, no musí sa držať za vozidlom pred ním.  

V podstate biela fáza predstavuje spôsob, akým by autonómne vozidlá mohli mať o sebe informáciu a tým zladiť svoj pohyb tak, aby bola premávka plynulejšia.  

“Náš predchádzajúci výskum dokázal, že čím viac autonómnych vozidiel je na ceste, tým plynulejšie sa premávka hýbe. To skracuje dĺžku jazdy, šetrí palivo a zvyšuje bezpečnosť všetkých automobilov na ceste,” vysvetľuje Ali Hajbabaie, autor nového výskumu.  

Aj chodci budú z nového semaforu ťažiť

Nová štúdia tentokrát zohľadnila aj chodcov. Výskumníci zakomponovali do optimalizačného modelu niekoľko nových parametrov. Tie vyhodnotili dopad chodcov na plynulosť premávky na križovatke. Aj s pridaním chodcov biela fáza predstavuje zlepšenie premávky pre každého. Zároveň stále platí, že čím viac autonómnych vozidiel sa na ceste nachádza, tým plynulejšie každý prejde križovatkou.  

“Ak v budúcnosti takmer každý prejde na autonómne vozidlá, náš model naznačuje, že križovatkami prejdeme o viac ako 25% rýchlejšie,” tvrdí Hajbabaie.  

Autori očakávajú, že sa ich nový semafor s bielou fázou nedostane do praxe v blízkej budúcnosti. Aj napriek tomu ale hľadajú spôsob, ako zaistiť, aby budúce projekty boli bezpečné a efektívne. Výskumníci vytvoria testovaciu dráhu, ktorá im dovolí preskúmať túto ideu v reálnom svete, nie len v počítačovej simulácii.  

Experimenty vytvoria s miniatúrami skutočných vozidiel. Vďaka tomu sa vyhnú možným rizikám a nákladom, ktoré by mohli vzniknúť použitím skutočných vozidiel. Tento zmenšený model však ukáže vedcom o niečo lepšie, ako by mohli v budúcnosti túto technológiu implementovať. Medzičasom chcú spolupracovať aj s inými výskumníkmi a odborníkmi v hľadaní ďalších možných spôsobov, ako ich technológiu vylepšiť. V budúcnosti možno uvidíme ešte viac vyšperkovaný koncept semaforu s bielou fázou pre autonómne vozidlá.   

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre