Vedci navrhujú zaviesť štvrté biele svetlo na semafor. Takto túto potrebu odôvodňujú!

Vedci v rámci nového výskumu predkladajú koncept bieleho svetla, ktoré by mohlo zlepšiť premávku v meniacom sa svete.

Už o pár rokov by sa mohlo na semafore objaviť biele svetlo.
Zdroj: Unsplash (Lawrence Chismorie), Úprava: Vovsveteit.sk

Už od autoškoly vieme, že semafory majú tri svetlá. Červená znamená stoj, zelená že môžeme ísť a význam oranžovej farby sa líši od vodiča k vodičovi, niekto zastaví a druhý zas pridá, aby to „stihol“. Vedci z North Carolina State University však navrhujú pridanie novej farby, ktorá by zjednodušila premávku v meniacom sa svete.

Čoraz častejšie sa totiž stretávame s pojmom autonómne vozidlo, čo je v preklade auto, ktoré sa zvládne šoférovať samo. Tento koncept testuje napríklad Tesla, no v menšej miere na ňom pracujú aj iné spoločnosti. Už o pár rokov by sme teda mohli sadnúť do vozidiel, ktoré nás samé a bezpečne dostanú do cieľa, no ako sa tento nový druh prepravy uplatní v bežnej doprave?

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Vo svojej novej štúdii vedci navrhujú zavedenie takzvaného „bieleho svetla“, ktoré by bolo určené práve pre autonómne vozidlá. Zároveň by aj bežní šoféri vedeli, čo sa deje. Svoju prácu podporujú simuláciami, ktoré ukazujú výrazné zlepšenie premávky.

„V rámci našej práce navrhujeme koncept bielej fázy, ktorá by bola uplatniteľná na križovatkách. Táto fáza využíva priamo výpočtovú silu autonómnych vozidiel,“ vysvetľuje Ali Hajbabaie, jeden z autorov štúdie.

Ako by biele svetlo fungovalo?

Koncept bielej fázy nič nemení na tradičnom vnímaní semaforov. Červená stále znamená stop a zelená, že môžeme ísť. Ak by sa však objavilo na semafore biele svetlo, znamenalo by to, že máme nasledovať auto pred nami. Biela fáza sa zakladá na koncepte komunikácie autonómnych vozidiel. Tie sa dokážu spojiť nielen medzi sebou, ale aj priamo so semaforom. Ak do križovatky vstúpi niekoľko autonómnych vozidiel, aktivuje sa biele svetlo a tým pádom by mohla premávka plynúť o čosi hladšie. Autonómne vozidlá by totiž dokázali navzájom zladiť svoj pohyb.

Ak sa v premávke objaví človekom riadené auto, šofér by jednoducho nasledoval autonómne vozidlo pred ním. Ak zastaví, zastaví aj šofér. Keď sa vozidlo pohne, šofér môže bezpečne nasledovať. Ak do križovatky vstúpi veľa šoférov, semafor by sa prepol do tradičného režimu červená, oranžová, zelená.

„Prenechanie kontroly autonómnym vozidlám je relatívne nová myšlienka. Môžeme ju ale použiť vo všetkých prípadoch, kde vstupujú do hry autonómne vozidlá. Myslíme, že je dôležité zvážiť a uplatniť koncept bielych svetiel. Bežný vodič by okamžite vedel čo sa deje a dokázal by sa prispôsobiť situácii,“ tvrdí Hajbabaie.

Nezávisí pritom na farbe svetla, dôležitý je signál, ktorý by jasne vodičov upozornil na situáciu, ktorá by sa už čoskoro mohla stať realitou. Po prvýkrát koncept bielych svetiel autori predstavili v roku 2020, no táto štúdia mala niekoľko chýb. V tomto prípade bol počítač v semafore zodpovedný za prijatie signálu zo všetkých autonómnych vozidiel, vyhodnotenie situácie a informovanie vozidiel, ako križovatkou postupovať.

Nová štúdia však koncept optimalizovala. Tentokrát sa spolieha na spoločnú výpočtovú silu ako autonómnych vozidiel, tak aj počítača v semaforoch. Výskumníci si však uvedomujú, že potrvá nejaký čas, kým bude infraštruktúra na túto zmenu pripravená. Momentálne by sa nedokázali v dohľadnej dobe prispôsobiť ani autonómne vozidlá a ani vlády by nevymenili všetky semafory za nové. Ide však o zaujímavý koncept, ktorý by v budúcnosti mohol nájsť uplatnenie.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre