Pozeranie fotografií jedál v smartfóne, má na nás väčší vplyv, než si myslíte
Nová štúdia odhaľuje ako na nás vplýva sledovanie fotografií jedál na internete. Účinky môžu byť rôzne.
Svet sociálnych sietí je momentálne rozdelený na dva tábory. Jeden tábor si fotí jedlá a pridáva ich na sociálne siete, zatiaľ čo druhý tábor nedokáže pochopiť, prečo to tí ľudia robia. Možno aj vy patríte do jedného z táborov, no nech už ste z jednej alebo z druhej strany, nová štúdia vám priblíži čo sa za fotografiou jedla môže ukrývať.
Stačí si otvoriť hocijakú sociálnu sieť a nepotrvá dlho, kým natrafíme na obrázok naozaj chutne vyzerajúceho jedla. Takéto typy záberov sa častokrát označujú ako „foodporn“ a od svojich počiatkov sa stali naozaj prominentnou časťou sociálnych sietí. Stretávame sa s nimi bežne a tu sa priam ponúka otázka: Ide o bezvýznamný trend, alebo sa za fotografiou jedla môže ukrývať niečo viac?
Výskumníci z Aarhus University vo svojej novej štúdii priniesli zaujímavú odpoveď. Reagovanie na podobný obsah môže mať vplyv na naše zdravie a váhu, ak si vyberáme sledovanie správneho obsahu. V rámci práce dokazujú, že sledovanie fotografií jedla ovplyvňuje naše pocity. Ak si pozrieme len pár obrázkov, môže to v nás vyvolať chuť do jedla, no ak si pozrieme veľa obrázkov, môžeme sa dokonca cítiť plní. V tomto smere sledovanie fotografií jedla vyvoláva v mozgu rovnakú reakciu ako sledovanie skutočného jedla. Sledovanie fotografií jedla však zníži naše chute len v určitej kategórii. Ak sa pozeráme na čipsy alebo podobné snacky, potom prestávame mať chuť na slané jedlo, no stále by sme si dali niečo sladké.
Fotka jedla môže ovplyvniť naše správanie
Autori štúdie tvrdia, že tieto dopady na náš pocit plnosti môžu ovplyvniť stravovacie návyky človeka, ak sa použijú múdro. Závisia však od našej vlastnej mentálnej stimulácie. Inými slovami povedané, naše pocity závisia do veľkej miery od toho, akú máme predstavivosť a ako vidíme samých seba konzumovať jedlo na ktoré sa pozeráme. Naše návyky ale vedia ovplyvniť aj inak.
„Existuje veľa rôznych faktorov, ktoré môžu ovplyvňovať správanie človeka. Napríklad veľa závisí od rôznych sociálnych aspektov, ktoré formujú vzťah medzi tým čo vidíme a ako sa nakoniec správame. Ak na sociálnych sieťach často vídame ľudí jesť fastfood, potom to v nás môže podporiť nezdravé stravovacie návyky,“ tvrdí Tjark Andersen, jeden z autorov štúdie.
Ovplyvnení však nie sú len tí ktorí obsah prijímajú, ale aj tí ktorí ho vytvárajú. Vo všeobecnosti štúdie dokázali, že fotografia môže prehĺbiť naše zážitky z určitej aktivity a platí to aj v tomto prípade. V prípade fotografovania jedla si v konečnom dôsledku môže fotograf jedlo viac vychutnávať.
Neprehliadnite
Hoci sa vedci zameriavali na vzťah medzi fotografiami jedla a našimi stravovacími návykmi, v práci odhalili len základy. Autori priznávajú, že ide o mimoriadne hlbokú tému, ktorá si vyžaduje hlbší pohľad na problematiku.
Komentáre