Krehká dôvera medzi človekom a strojom: Štúdia odhaľuje, ako málo stačí, aby sme robotovi prestali veriť!

Skôr či neskôr sa na pracoviskách objavia stroje, ktoré nám budú pomáhať. Budeme im však veriť rovnako ako ľudským kolegom?

Dokázali by ste dôverovať robotovi?
Zdroj: Unsplash (Lenny Kuhne), Pixabay (Bucarama_Pics), PNGwing, Úprava: Vosveteit.sk

Skúste sa zamyslieť: Verili by ste viac robotovi alebo človeku? V rámci novej štúdie vedci z University of Michigan prišli na to, že my ľudia máme menšiu tendenciu odpúšťať strojom v prípade, ak sa stane nejaká chyba. Stratenú dôveru si stroje následne budujú oveľa ťažšie než ľudia.

S pokrokmi v umelej inteligencii je len otázkou času, kedy sa začnú roboty a iné stroje objavovať na pracoviskách v rôznych odvetviach. Hoci umelú inteligenciu vnímame ako obrovský technologický pokrok, neznamená to, že je dokonalá. Rovnako ako naši kolegovia, aj stroj môže spraviť chybu, ktorá naštrbí našu dôveru. Keď sa tak stane, ľudia stroju prestávajú dôverovať.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Autori štúdie vo svojej práci preskúmali štyri rôzne stratégie, ktoré by mohli viesť k obnoveniu dôvery medzi človekom a strojom. Tými stratégiami bolo ospravedlnenie sa, popieranie chyby, vysvetlenie alebo prísľub, že sa chyba už nebude opakovať. V rámci tejto práce vedci skúmali názor 240 dobrovoľníkov, ktorí pracovali s robotickým kolegom. Ten mohol z času na čas spraviť chybu. Keď sa tak stalo, začal stratenú dôveru naprávať zvolením jednej zo štyroch stratégií.

„Keď sa robot pomýlil tretíkrát, žiadna z metód ospravedlnenia už nefungovala,“ vyjadril sa Connor Esterwood, vedúci výskumu.

Krehká dôvera medzi človekom a strojom

Čo však zo štúdie vyplýva? Autori výskumu poukazujú na dve veci. Prvou je, že vedci musia nájsť lepšie spôsoby, ako opraviť stratenú dôveru medzi človekom a robotom. Druhou je, že robot musí mať 100% istotu, že zvládne vykonávať novú činnosť. Inak sa v očiach človeka stane nedôveryhodným.

„Ak sa robot dopustí opätovnej chyby aj po ospravedlnení sa, riskuje, že sa dôvera človeka naštrbí tak, že už ju nenapraví nič. Naša práca naznačuje, že stačia len tri pochybenia a ľudia prestávajú stroju dôverovať, čo už sa nedá nikdy plne napraviť,“ vysvetľuje Lionel Robert, spoluautor štúdie.

V tomto smere sa zároveň objavil zaujímavý trend. Aj keď sa robot pomýli a chybu napraví, teda pracuje preukázateľne lepšie, ľudia mu nemusia dať šancu svoje schopnosti opätovne dokázať. Roboti majú obrovský potenciál uľahčiť našu prácu, no akonáhle sa naruší dôvera, tento potenciál sa stráca. Počas výskumu si totiž vedci všimli niečo zaujímavé. Keď robot pochybil, niektorí sa pokúsili robota obísť a vykonať prácu bez neho. Iní sa pokúsili znížiť jeho výkon.

Problém je, že ak sa človek pokúsi robota odstaviť alebo znížiť jeho výkon, mohli by sa objaviť problémy. Pracovník by už nemusel podávať dostatočný výkon, čo by mohlo viesť k jeho vyhodeniu, či už kvôli nedostatočnému výkonu alebo porušeniu podmienok úpravou robota. V ďalších výskumoch sa autori pokúsia zistiť, aké stratégie by sa v budúcnosti dali vytvoriť na obnovu dôvery medzi človekom a strojom.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre