Google prezrádza, ako odhaliť podozrivú aktivitu vo vašom Gmail účte. Zistite, či váš účet bol hacknutý!
Pozrite sa na rôzne typy nastavení a aktivity v schránke Gmail, ktoré vám môžu prezradiť, že ku vašim správam pristupuje aj niekto cudzí.
Gmail službu používa drvivá väčšina ľudí. Dôvodom je, že ponúka pomerne veľký úložný priestor bezodplatne. Okrem iného môžeme náš Gmail účet prepojiť aj s ďalšími službami a to aj mimo produktov spoločnosti Google, čo nám uľahčuje fungovanie v online priestore.
Našu e-mailovú schránku často používame nielen na pracovné, ale aj súkromné účely. V dôsledku toho máme v nej kvantum citlivých informácií. To je aj dôvod, prečo je pre hackerov zaujímavé, aby získali prístup do schránky obete. Údaje, ku ktorým sa takto dostanú, vedia dobre zneužiť. Nehovor viac o tom, že pomocou funkcie obnovenia hesla v službám, sa vedia dostať aj do ďalších online služieb, ktoré používame a máme prepojené s Gmailom. Preto je dôležité, aby sme mali Gmail účet riadne zabezpečený, aby nikto cudzí k nemu nemohol získať prístup. Bohužiaľ ale, niekedy sa tak stane a vtedy útočník, ak nás hneď nevymkne zo schránky, tak má tendenciu zostať v nej prítomný čo najdlhšie. Poďme sa na nižšie pozrieť na niekoľko rád od Google, ako môžeme odhaliť podozrivú aktivitu v účte a zistiť, že niekto cudzí pristupuje do schránky.
Zistite, či sa niekto cudzí nabúral do vášho Gmail účtu
Prejdime teraz ku nastaveniam, ktoré nám môžu napovedať, že ku správam v schránke pristupuje aj niekto cudzí, kto by nemal.
Všímajte si tieto nastavenia
- Google odporúča, aby sme spozorneli, ak sa zmenilo číslo alebo e-mail, ktorý slúži na obnovenie prístupu k účtu. Ide o jeden z hlavných znakov, že ku schránke má prístup útočník.
- Rovnako by sme mali byť obozretní aj v situácii, keď sa zmenilo naše meno v schránke. To ale nie je všetko, čo by sme si mali všímať.
- Google upozorňuje aj na to, že útočník môže nastaviť automatické preposielanie e-mailov do ďalšieho účtu.
- Jedným z ďalších znakov je, ak útočník nastavil automatické odpovede.
- Pozor by sme si mali dávať aj na to, ak v našom zozname blokovaných kontaktov pribudli adresy, ktoré tam predtým neboli.
- Znakom, že niečo nie je v poriadku, je aj to, keď nám pribudol vzdialený prístup do účtu cez funkciu IMAP alebo POP bez toho, aby sme ho sami zriadili.
- Ďalšou podozrivou aktivitou je, ak nám v schránke pribudli nové filtre či štítky, na základe ktorých dochádza k triedeniu prijatých správ.
Pozor na tieto aktivity
Tieto aktivity vám môžu naznačiť, že je niečo zle.
- Zrazu ste prestali dostávať e-maily.
- Vaši priatelia hovoria, že od vás dostali spam alebo nezvyčajné e-maily.
- Vaše používateľské meno bolo zmenené.
- Vaše správy boli odstránené z doručenej pošty a nie sú ani v koši.
- Nájdete „Odoslané e-maily“, ktoré ste nenapísali. Útočníci môžu napríklad vašu schránku zneužívať na šírenie spamu.
- Chodia vám správy na obnovenie prihlasovacích údajov z rôznych služieb bez toho, aby ste o ne žiadali.
- Zaevidovali ste neznáme prihlásenia do schránky.
Čo robiť, ak je váš účet kompromitovaný?
V prvom rade by ste mali cez nastavenia vášho účtu odhlásiť zariadenia, ktoré pristupujú k vašej schránke. Následne by ste mali zmeniť heslo a zapnúť si dvojfaktorové overenie pri prihlasovaní. Potom si skontrolujte nastavenia, napríklad či nedochádza k preposielaniu e-mailov na inú adresu, zrušte vzdialený prístup k vašej schránke a podobne.
Komentáre