Európska komisia varovala Google: Praktiky spoločnosti v reklamnom priemysle porušujú protimonopolné zákony

Spoločnosť Google mala od roku 2014 niekoľkokrát zneužiť svoje postavenie dominantného poskytovateľa reklamného priestoru.

Európska komisia varuje Google, spoločnosť mala zneužiť svoje postavenie v reklamnom priemysle
Zdroj: Unsplash (Alexander Grey) PNGwing, Úprava: Vosveteit.sk

Spoločnosť Google podľa názoru Európskej komisie porušila protimonopolné pravidlá vo veci ich reklamnej technológie. Ako sa píše v správe, podľa komisie Google uprednostňuje vlastnú reklamnú technológiu na úkor iných poskytovateľov.

Hlavným zdrojom príjmu pre technologického giganta Google sú práve reklamy. Spoločnosť predáva reklamné miesto na vlastných stránkach a zároveň slúži ako prostredník medzi inzerentmi a publicistami, teda portálmi tretích strán, ktoré majú možnosť ponúknuť reklamný priestor. Inzerenti a portály ponúkajúce reklamný priestor sa spoliehajú na digitálne nástroje, ktoré sa nespájajú s vyhľadávačom. Tieto nástroje sú napríklad reklamné banery na stránkach.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Google poskytuje niekoľko služieb, ktoré sprostredkúvajú umiestnenie reklamy na webových stránkach. Inzerenti si môžu napríklad kúpiť reklamný priestor cez platformu Google Ads. Európska komisia rozhodla, že na európskom trhu je Google dominantným hráčom a najmenej od roku 2014 niekoľkokrát zneužila svoje postavenie.

Obchod z reklamami funguje tak, že na jednej strane máme portály ponúkajúce reklamný priestor a na druhej máme inzerentov, ktorí ponúkaný reklamný priestor skupujú. Ponuka a dopyt sa v tomto prípade stretávajú v strede, ktorý tvoria takzvané reklamné aukcie. Tie fungujú na princípe finančných ponúk, ktoré sa sledujú v reálnom čase. Na reklamných aukciách sa uvádzajú ponuky reklamného miesta spolu s dátami o užívateľoch, ktorí budú danú reklamu vidieť.

Zneužitie dominantného postavenia

Problémom je, že Google uprednostňuje svoju vlastnú platformu AdX tým, že ju vopred informuje o hodnote najlepšej ponuky od konkurencie, ktorú musela platforma prekonať aby vyhrala na reklamnej aukcii. Reklamná aukcia je platforma, ktorá sprostredkúva nákup a predaj reklamného priestoru v rôznych médiách, vrátane tých digitálnych. Ďalším problémom bolo, že Google Ads sa vyhýbali konkurenčným reklamným aukciám a operovali hlavne cez AdX, ktorá je dnes známa ako Google Ad Manager. Tento krok urobil platformu najpopulárnejšou reklamnou aukciou.

Európska komisia verí, že kroky Googlu dali ich vlastnej platforme výhodu a mohli spôsobiť krach iných reklamných aukcií. Tým by sa ešte viac upevnila popularita platformy Google Ad Manager. Zároveň by si mohla spoločnosť Google začať účtovať veľké poplatky za svoje služby. Tým porušili protimonopolné zákony Európskej Únie.

Komisia zastáva názor, že upozornenie nemusí v tomto prípade pomôcť a Google bude aj naďalej pokračovať v správaní uprednostňujúcom svoje vlastné platformy. Spoločnosť figuruje na oboch stranách trhu, teda ponúka reklamný priestor a zároveň ho aj kupuje. Na oboch „frontoch“ drží dominantnú pozíciu. Predbežný názor komisie znie, že len povinné rozpredanie časti služieb Googlu by mohlo pomôcť situáciu vyriešiť.

Tieto závery sú zatiaľ len predbežné, nakoľko vyšetrovanie Európskej komisie aj naďalej prebieha. Komisia uvádza, že tieto závery nebudú mať dopad na finálny verdikt.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre