Európska komisia vyzýva online platformy ako Google, Facebook a ďalšie, aby pomohli zastaviť šírenie dezinformácií
Európska komisia označila Rusko a Čínu, ako jedných z hlavných aktérov, ktorí šíria dezinformácie
Európska komisia chce od technologických gigantov, aby na mesačnej báze poskytovali správy o tom, ako bojujú proti šíreniu dezinformácií prostredníctvom ich kanálov. Okrem iného v dokumente, ktorý bol publikovaný v priebehu včerajšieho dňa, Európska komisia označila za jedných z hlavných aktérov šíriacich dezinformácie Rusko a Čínu. Na tému upozorňuje portál reuters.com.
„Zahraniční aktéri z tretích krajín, hlavne z Ruska a Číny, sa zapojili do cieleného ovplyvňovania operácií a dezinformačných kampaní okolo COVID-19 v EÚ, v jej susedstve a vo svete, s cieľom podkopať demokratickú diskusiu a prehĺbiť sociálnu polarizáciu, a aby vylepšili svoj imidž navonok v súvislosti s COVID-19“ píše sa v dokumente zverejnenom Európskou úniou (na strane 3.).
Za príklad dezinformácií, ktoré sa šírili EÚ uvádza napríklad „pitie bielidla alebo čistého alkoholu“, ktoré pomáha v liečbe koronavírusu. Alebo konšpirácie, ktoré hovoria o tom, že koronavírus bol vytvorený svetovými lídrami na zníženie rastu populácie.
Online platformy musia spolupracovať
Európska komisia preto chce hlbšiu kooperáciu s online platformami vrátane poskytovania mesačných správ, ako posúvajú dopredu viac autoritatívny obsah a obmedzujú dosah dezinformácií. Komisia konkrétne navrhuje:
„…Iniciatíva na podporu autoritatívneho obsahu v EÚ na úrovni členských štátov. Platformy by mali poskytovať dáta, aké akcie robia na to, aby podporili informácie z národných a medzinárodných zdravotníckych agentúr, národných a európskych orgánov vrátane profesionálnych médií“
Věra Jourová, ktoré ja jedna z lídrov v tejto oblasti (ide o českú viceprezidentku Európskej komisie pre hodnoty a transparentnosť) prostredníctvom sociálnej siete oznámila, že sociálna sieť TikTok sa pripojila ku Kódexu EÚ pre dezinformácie, ktorej signatármi sú Google, Facebook, Twitter a Mozilla.
I'm pleased to announce that TikTok confirmed that they are joining the EU Code on Disinformation and will soon conclude the formalities. We're also in intensive conversations with Whatsapp on measures to address disinformation and how they could be part of the Code.#EUvsDisinfo pic.twitter.com/hNF6x9MoCm
— Věra Jourová (@VeraJourova) June 10, 2020
Neprehliadni
Európska komisia v rámci publikovaného dokumentu zároveň píše o potrebe prístupu k spoľahlivým informáciám, ako aj potrebe plurality názorov. Aktuálna kríza okolo COVID-19 však ukázala, že platformy musia poskytovať viac dát o dosahu a dopadoch dezinformácií, a zároveň musia byť schopné včas zasiahnuť v prípade potreby. Dokument zároveň spomína, že Európske observatórium digitálnych médií začalo práce na výskume, ktorý by mohol detegovať, analyzovať a odhaliť možné hrozby ohľade dezinformácií v oblasti COVID. Komisia zároveň vyzýva online platformy na spoluprácu.
„Komisia vyzýva platformy, aby rozšírili a zintenzívnili svoju spoluprácu s kontrolórmi faktov a aktívne ponúkli prístup k svojim programom kontroly faktov organizáciám vo všetkých členských štátoch EÚ – ako aj v susedných krajinách – pre všetky jazyky“
We'll support fact-checking and research activities through the European Digital Media Observatory. This month we will launch a call for 9 mln 💶 for the research hubs in different Member States. In democracies it is essential to provide a competition of free speech.#EUvsDisinfo pic.twitter.com/LTBrN1Nurc
— Věra Jourová (@VeraJourova) June 10, 2020
Komentáre