Bežného užívateľa Facebooku sledujú tisíce spoločností: Tie informujú Metu o všetkom, čo robíte, a to aj mimo internetu

Nová štúdia bližšie približuje, ako veľké spoločnosti zasahujú hlboko do nášho súkromia.

Meta má problém, nerobí absolútne žiadne kroky k ochrane detí na svojich platformách.
Zdroj: Unsplash (Lianhao Qu), Pixabay (joshborup), Úprava: Vosveteit.sk

To, že veľké spoločnosti sledujú čo robíme na internete, je niečo, čo ticho akceptujeme, pretože smutnou pravdou je, že sa tomu úplne vyhnúť nedokážeme, nech robíme čokoľvek. Čo všetko sa však zdieľa s ďalšími stranami je až zarážajúce.  

Ako informuje portál The Markup, tisíce rôznych spoločností môžu monitorovať užívateľa sociálnej siete Facebook. Tak znejú výsledky novej štúdie, za ktorou stojí nezisková organizácia Consumer Reports. V rámci štúdie vedci oslovili 709 dobrovoľníkov, ktorí poskytli vedcom prístup k ich dátam z Facebooku. Z týchto dát zistili, že dokopy poslalo dáta Facebooku o užívateľoch až 186 892 rôznych spoločností.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Štúdia ďalej hovorí, že čo sa týka priemerného užívateľa Facebooku, o tomto užívateľovi posiela sociálnej sieti dáta viac ako 2-tisíc spoločností. Zároveň treba poukázať na to, že toto číslo sa výrazne líšilo. Niektorí zistili, že Facebook môže o jednom užívateľovi zbierať dáta až od 7-tisíc rôznych spoločností.  

Výskumníci dokázali na základe týchto dát odhaliť formu sledovania, ktorá je normálne ukrytá. Ide o takzvané server-to-server sledovanie, čo znamená, že osobné dáta užívateľa posielajú servery spoločností na servery Mety. Ďalšou formou sledovania sú takzvané sledovacie pixely. Ide o veľmi malý a transparentný obrázok, ktorý má typicky rozlíšenie 1×1 pixel a môže sa nachádzať na webových stránkach, v e-mailoch či reklamách. Cieľom tohto sledovacieho pixelu je monitorovanie správania užívateľa a jeho interakcií.  

Autori výskumu upozorňujú, že výsledky štúdie nehovoria o všeobecnej verejnosti. Dobrovoľníci zapojení do štúdie mali väčšiu tendenciu dbať na súkromie online a mali väčšie technologické znalosti ako bežný užívateľ. Zároveň ale štúdia ponúka aspoň malý pohľad na to, ako je bežný užívateľ sledovaný na internete a ako a kde sa hromadia jeho osobné dáta.  

“Facebook ponúka niekoľko nástrojov transparentnosti, ktoré pomáhajú ľuďom pochopiť, aké informácie s nami spoločnosti zdieľajú a majú možnosť vybrať si, ako budú tieto dáta použité,” tvrdí hovorca Mety, Emil Vazquez.  

Meta vie aj o tom, čo robíte mimo internetu

Štúdia však odhalila niekoľko problémov s týmito nástrojmi. Prvým problémom je, že identita mnohých spoločností poskytujúcich dáta Facebooku je nejasná z mien, ktoré sú dostupné užívateľom. Druhým problémom je, že spoločnosti poskytujúce dáta Facebooku môžu častokrát ignorovať žiadosť užívateľov odhlásiť sa zo zberu ich dát.  

V zozname spoločností poskytujúcich dáta sa objavili aj veľké spoločnosti ako Amazon, Etsy alebo PayPal. Dáta zasielané spoločnosti Meta obsahujú informácie o tom, čo užívateľ robí mimo platforiem spoločnosti.  

Špecifickou kategóriou dát sú takzvané “udalosti”. Okrem toho, čo robíte online, môžu spoločnosti informovať Metu aj o tom, čo robíte v skutočnom živote. Meta tak vie napríklad o tom, či ste navštívili online stránku spoločnosti, či ste dosiahli nový level vo videohre, či ste si zakúpili nejaký produkt, alebo čo je najznepokojivejšie, či ste navštívili kamennú predajňu. Meta môže získavať vaše dáta dokonca ak aj nemáte účet na jej sociálnych sieťach.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre