Apple zosmiešňuje Európsku úniu, hovorí 34 spoločností a združení v reakcii na to, ako chce gigant naplniť literu DMA

Už čoskoro naberie účinnosť nová legislatíva DMA. Spotify a desiatky ďalších organizácií hovoria, že ak Apple naplní to, čo sľubuje, tak len zosmiešni Európsku úniu.

Apple sa vysmieva europskej unii
Zdroj: Vosveteit.sk, dall·E

Možno ste v posledných dňoch zachytili skratku DMA, o ktorej sa hovorí čoraz častejšie. Ide o skratku, ktorá je odvodená od „Digital Markets Act“. DMA je legislatíva Európskej únie, ktorá bola prijatá ešte koncom roka 2022 a v priebehu nasledujúcich dní príde do účinnosti.

Nejde ale o hocijakú legislatívu. Európska únia ešte v septembri minulého roka označila viacero digitálnych gigantov za takzvaných „strážcov brány“. Ide o spoločnosti, ktoré dokážu manipulovať trhmi. Cieľom tejto legislatívy je, aby zľahčila vstup menších firiem na trh a aby boli viac konkurencieschopnejšie. V priebehu včerajšieho dňa sme napríklad upozorňovali, že WhatsApp v dôsledku tejto legislatívy musí otvoriť svoju platformu aj pre konkurenčné aplikácie.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Jednou zo spoločností, ktorú Európska únia označila za strážcu brány, je aj Apple. To je dôvod, prečo Apple musí upraviť podmienky používania viacerých svojich služieb. Napríklad bude musieť otvoriť svoj operačný systém iOS tak, aby ste si do svojho telefónu iPhone mohli nainštalovať aplikácie aj z iných zdrojov, ako je oficiálny obchod s aplikáciami.

Apple zosmiešňuje Európsku úniu, hovorí 34 spoločností a združení

Apple nedávno oznámil, aké zmeny sa rozhodol implementovať, aby spĺňal požiadavky Európskej únie. No zdá sa, že nie každému voňajú, uvádza Spotify na svojom webe spolu s desiatkami ďalších firiem a združení pôsobiacich v digitálnom sektore.

„Veľmi sa obávame, že navrhovaná schéma spoločnosti Apple na dodržiavanie zákona o digitálnych trhoch (DMA), ako bola oznámená 25. januára 2024, nebude spĺňať požiadavky zákona, a preto bráni našej schopnosti čo najskôr poskytovať výhody DMA spotrebiteľom.“, uvádza sa v spoločnom stanovisku viacerých organizácií.

Organizácie, ktoré iniciovali list Európskej únii, konkrétne uvádzajú, že Apple zosmiešňuje nadchádzajúcimi zmenami Európsku komisiu a ďalšie inštitúcie pôsobiace v únii.

„Nové podmienky spoločnosti Apple nielenže nezohľadňujú ducha a ani literu zákona, ale ak sa nezmenia, zosmiešňujú DMA a značné úsilie Európskej komisie a inštitúcií EÚ, aby boli digitálne trhy konkurencieschopné.“

Spotify spolu s partnermi tvrdí, že v zmenách, ktoré Apple ohlásil, je viacero prvkov, ktoré nie sú v súlade s DMA. Jednou z nich je napríklad „nefunkčná možnosť“ využívania iných platobných systémov. Rovnako kritizuje aj technológiu CTF pre vývojárov, ktorá je jednoducho pridrahou, ak chcú vývojári spoplatniť svoje aplikácie iným ako dnes zabehnutým spôsobom, myslia si iniciátori výzvy.

„Zdá sa, že nová štruktúra poplatkov v navrhovaných nových podmienkach je navrhnutá tak, aby udržala a dokonca posilnila využívanie svojej dominancie Apple nad vývojármi aplikácií. S vysokým transakčným poplatkom a poplatkom za základnú technológiu (CTF) len málo vývojárov aplikácií bude súhlasiť s týmito nespravodlivými podmienkami. Tieto poplatky odradia vývojárov aplikácií od poskytovania bezproblémových skúseností v aplikáciách pre spotrebiteľov a budú brániť spravodlivej hospodárskej súťaži s potenciálnymi alternatívnymi poskytovateľmi platieb.“, opisuje jednu z viacerých výčitiek Spotify.

Spotify spolu s partnermi ďalej v otvorenom liste popisuje, že Apple plánuje zobrazovať nové upozornenia a ovládacie prvky, ktoré budú používateľov upozorňovať na možné bezpečnostné hrozby, ako je napríklad možnosť inštalovania aplikácií a hier z iných zdrojov ako z obchodu Apple. Ide o maskovanie nepodložených obáv o súkromie a bezpečnosť na úkor voľby používateľa.

„Prístup spoločnosti Apple – ako napríklad zavedenie „vystrašujúcich obrazoviek“ – iba zavádza a znehodnocuje používateľskú skúsenosť, zbavuje ho skutočného výberu a výhod DMA.“

Organizácie v liste prízvukujú, že aby Zákon o digitálnych trhoch (DMA) uspel, Apple musí vytvoriť príležitosti pre skutočnú konkurenciu, vrátane alternatívnych obchodov s aplikáciami a bočného načítania. Nové obchody s aplikáciami sú rozhodujúce pre podporu konkurencie a výberu pre vývojárov aplikácií aj spotrebiteľov.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre