EÚ označila Google, Apple a ďalších ako „strážcov brány“. Zmení sa fungovanie mnohých online služieb, ktoré používame
Európska komisia označila 6 technologických gigantov ako strážcov brány, ktorí narúšajú hospodársku súťaž. Zmení sa fungovanie viacerých populárnych online služieb.
Niektoré spoločnosti sú natoľko veľké, že sú schopné v oblasti, v ktorej podnikajú, určovať smerovanie trhu. To so sebou prináša akúsi bariéru pre vstup ďalších hráčov na trh, čím dochádza nielen k potláčaniu inovácií, ale aj ku nižšej konkurencií v trhovom prostredí. Týmto firmám sa odborne hovorí ako „strážcovia brány“, resp. „gatekeepers“.
Európska komisia najnovšie označila šesť spoločností v oblasti technológií, ktoré možno charakterizovať ako strážcov brány. Neurobila to ale len tak, týmto gigantom plynú z tejto „nálepky“ nové povinnosti, z ktorých budú ťažiť používatelia a menší hráči na trhu.
„Hlavným cieľom tohto opatrenia je riešiť narušenie hospodárskej súťaže.“
Európska komisia sa pozrela na služby najväčších hráčov na digitálnom trhu, ktorými sú Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta, Microsoft a Samsung. Z týchto firiem boli všetky okrem Samsungu označené ako gatekeepers. Od včerajšieho dňa majú teda šesť mesiacov na to, aby splnili ustanovenia zákona o digitálnych trhoch. V praxi to znamená, že musia svoje „monopolné produkty“ otvoriť trhu.
Prejdime ale na samotné produkty, ktorých fungovanie sa zmení.
Alphabet: Android, Chrome, Google Ads, Mapy Google, Google Play, Vyhľadávanie Google, Nákupy Google, YouTube
Neprehliadni
Amazon: Amazon Ads, Amazon Marketplace
Apple: App Store, iOS, Safari
ByteDance: TikTok
Meta: Facebook, Instagram, Meta Ads, Meta Marketplace, WhatsApp
Microsoft: LinkedIn, Windows
Tieto platformy budú musieť zabezpečiť interoperabilitu s konkurenciou. Navyše nemôžu pristupovať k iným službám svojej materskej spoločnosti priaznivejšie ako k riešeniam tretích strán. Možno sa pýtate, prečo na zozname služieb nie sú Gmail, Outlook.com a internetový prehliadač Samsung. Európska komisia preskúmala aj tieto služby, no na základe argumentov spoločností, hoci spĺňali podmienky na to, aby bolo označené za gatekeepers, tak Európska komisia dospela k záveru, že nimi nie sú.
„Okrem toho Komisia dospela k záveru, že hoci Gmail, Outlook.com a internetový prehliadač Samsung spĺňajú limity podľa DMA, aby sa kvalifikovali ako gatekeeper, Alphabet, Microsoft a Samsung poskytli dostatočne opodstatnené argumenty, ktoré dokazujú, že nimi nie sú.“, píše sa v stanovisku Komisie.
Kto sú to gategeepers a čo musia urobiť, aby nimi neboli?
Dobrým príkladom na vysvetlenie toho, kto je to strážca brány, je Apple a jeho App Store. Tento obchod s aplikáciami má dopredu určené podmienky, za akých môžu vývojári softvéru cez ňu distribuovať svoje aplikácie a hry. Ide napríklad o podmienky, kedy musia vývojári platiť pomerne vysoké % z dosiahnutých tržieb, ktoré pretečú cez platformu obchodu. Mnoho vývojárov hovorí, že tie poplatky sú príliš vysoké, no ak chcú byť na platforme iOS (pozn. redakcie: ide o operačný systém spoločnosti Apple), prítomné, tak nemajú inú možnosť, ako ich akceptovať. Dôvodom je, že do iPhone, iPad a ďalších zariadení spoločnosti, nenainštalujete softvér inak, ako cez App Store. Spoločnosť Apple bude musieť preto povoliť inštaláciu softvéru do svojich zariadení aj z iného zdroja, ako je App Store a rovnako bude musieť povoliť aj ďalšie možnosti platby za služby v aplikáciách, napríklad cez inú platformu ako je ich.
Komentáre