Aké podvodné taktiky sú momentálne „in“? Na toto si dajte pozor a nik vás neoklame!

Kyberzločinci už nerobia len podvody, ktoré prekukneme za sekundu. Ako rozpoznáme sofistikovanejšie taktiky?

telefonicky podvod titulka
Zdroj: Grustock / shutterstock.com a fizkes / shutterstock.com, koláž Vosveteit.sk

Počet prípadov malvéru a podvodov, šíriacich sa na Android zariadeniach prudko rastie. Na našom portáli často informujeme o tom, že podvody sa stávajú sofistikovanejšie a spoznať pokus o phishing alebo iný trik nie je až tak jednoduché ako kedysi.  

Samozrejme, stále tu ešte máme “nigérijských princov” alebo miliardárov, ktorí sa rozhodli svoj majetok predať vám, niekomu koho v živote nestretli. Takéto podvody sú veľmi okaté a ruku na srdce, častokrát aj úsmevné. Na druhú stranu tu však máme aj podvody, pri ktorých sa kyberzločinci aspoň kúsok “snažia”. Dnes už vedia zločinci napodobniť hlas vášho známeho a ak naozaj chcú, vymyslia si podvod, proti ktorému sme ako užívatelia bezbranní. Dá sa pochopiť, že primárne Android užívatelia majú z týchto útokov obavy.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Kyberzločinci dnes dokážu napodobniť hlas vášho známeho, zavolať vám z čísla, ktoré vyzerá ako skutočné číslo banky, dokonca sa aj predstaviť menami reálnych ľudí, ktorí v banke pracujú. Ak preto natrafíte na podvod, ktorý nepoznáte, to či vás podvodník prekabáti alebo nie môže fakt závisieť na náhode a vašej šikovnosti. Neznamená to však, že by ste sa mali obávať každého telefonátu. Kyberzločinci sa stále spoliehajú na overené stratégie a ak viete aké podvody a taktiky sú momentálne “in”, potom drasticky zvýšite šancu, že podvod odhalíte skôr, než vás stihne druhá strana oklamať. Ako viete spoznať, že niečo nie je tak ako by malo?  

Príliš dobré ponuky 

Ak vám niekto zavolá z ničoho nič a začne vás lámať na najvýhodnejšiu ponuku vášho života, potom sa oplatí zbystriť pozornosť. Nehovoríme, aby ste sa teraz vyhýbali všetkým výhodným ponukám. Ako sa hovorí, ak je niečo príliš dobré na to, aby to bola pravda, väčšinou to tak aj je. Platí to dvojnásobne, ak vám takáto ponuka príde nečakane. Ak počujete v telefóne alebo si čítate v e-maile o mimoriadne výhodnej, no hlavne časovo limitovanej ponuke, pravdepodobne ide o podvodníka, ktorý chce, aby ste konali nerozvážne. Najčastejšie sa môžete stretnúť s podvodnými e-shopmi, pôžičkami, ale aj reklamami na rôzne služby.  

Neľudské reakcie 

Podvodníci niekedy na svoju prácu používajú botov, teda robotických operátorov, s ktorými sa počas podvodného hovoru rozprávate. Títo boti majú vykazovať ľudské správanie, no nie vždy sa im to podarí. Najľahšie sa to rozpoznáva pri hovoroch. Boti môžu s vami komunikovať aj cez e-mail alebo nechávajú falošné recenzie pod škodlivým produktom. V tomto smere si môžete všimnúť zvláštne formulované vety alebo reakcie, ktoré nie sú “ľudské”. Ak komunikujete s botom a spýtate sa ho doplňujúcu otázku, nemusí vám na ňu odpovedať, alebo hneď skočí na inú tému. Ťažko sa to opisuje, ale určite si všimnete, že to nie je také to klasické ľudské “vykrúcanie” sa.  

Podvody Facebook Marketplace
Zdroj: fizkes / shutterstock.com, Vosveteit.sk (koláž/úprava)

Snaha vzbudiť dôveru 

Podvody by sme mohli rozdeliť do dvoch kategórií, tie jednoduché, ktoré prebiehajú masovo a potom tie cielenejšie. Pri masových útokoch sa používajú zaužívané formulky a otázka je, kto naletí. Ak sa však kyberzločinci vyberú cestou cielenejšieho útoku, potom sa môžu pokúsiť získať si vašu dôveru. Predstavia sa ako členovia banky, poisťovne, vlády alebo inej dôležitej pozície. V tomto prípade môžu mať aj herecký talent. 

Napríklad pri romantických podvodoch si útočník so svojou obeťou píše aj dlhšiu dobu. Až keď má pocit že je obeť “namotaná”, až potom si od nej pýta peniaze. 

romanticky podvod online scam
Zdroj: Pixabay.com (WORSTWANTED a GDJ)

Podozrivé otázky 

Pri podvodoch sa stretnete aj s stým, že sa zločinec pýta otázky, na ktoré by nemal mať v jeho “úlohe” právo. Zavolá vám napríklad banka a pýta vaše osobné a platobné údaje. Podvodník sa môže vyhovoriť, že došlo k chybe v systéme alebo použije inú výhovorku. Ako prvé treba mať na pamäti, že všetky osobné informácie banka má, zadávali ste ich pri zakladaní účtu. Ďalšou vecou je, že ak by sa naozaj stalo niečo nečakané, pracovníci banky si vždy dohadujú stretnutie priamo na pobočke.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre