Výskumníci objavili skryté detaily v maľbách umelcov zo starovekého Egypta

Výskumníci v rámci štúdie preskúmali dve maľby objavené v nekropole neďaleko Téb.

egyptska malba
Zdroj: Krikkiat / shutterstock.com

Výskumníci z celého sveta sa štúdii staroegyptských malieb venujú už od počiatkov 19. storočia. Do 30. rokov analyzovali množstvo malieb, pričom štúdie sa zameriavali na analýzu maľovaných povrchov použitých pigmentov a maliarskych nástrojov, ktoré našli priamo na nálezisku.

Veľké množstvo malieb preniesli vedci do múzeí, kde prebiehal ich ďalší výskum. Ako však autori novej štúdie vysvetľujú, maľby ktoré našli v chrámoch a pohrebných kaplnkách neboli predmetom výskumu do takej hĺbky ako by sa patrilo. Vedcom sa v minulosti podarilo rekonštruovať proces tvorby objavených malieb, no táto rekonštrukcia sa do veľkej miery zakladala na informovaných odhadoch.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Autori novej štúdie sa vo svojej práci vybrali do terénu a experimentovali s najmodernejšími analytickými nástrojmi. Dokázali rekonštruovať proces maľby bez toho, aby sa vyžadovalo získanie akýchkoľvek fyzických vzoriek. Pomocou XRF mapovania vedci dokázali lepšie pochopiť pomerne vzácne prípady, kedy staroegyptskí maliari opravili maľbu premaľovaním povrchu. Autori práce vysvetľujú, že čo sa týka vytvárania umenia v starovekom Egypte, takýto scenár sa neobjavoval často.

Maľby starovekého Egypta dokážeme rozpoznať okamžite, hlavne kvôli špecifickému štýlu, ktorý maliari uplatňovali. Zároveň však maľovanie prebiehalo podľa jasne stanoveného poriadku. Ten sa podarilo niekoľkým autorom rekonštruovať. Proces rekonštrukcie vedcom umožňuje zistiť aký pigment Egypťania používali a aké maliarske techniky uplatňovali.

Predpokladá sa, že maľba začala nákresom pomocou červeno okrového pigmentu na vyhladenej stene. Následne maliari aplikovali buď biele alebo farebné pozadie a nasledovala samotná maľba. Ako posledné maliari vytvorili obrysy a detaily, taktiež pomocou červeného okrového pigmentu. Ako sme už spomenuli, väčšinou sa maľby neupravovali, no autori štúdie našli pár malieb, na ktorých starovekí Egypťania pozmenili pár detailov. Vo svojej práci sa zameriavali na maľby objavené v nekropole neďaleko Téb.

Makro röntgenové fluorescenčné zobrazovanie, skrátene XRF, je vhodnou metódou pre skúmanie egyptských malieb. Mnoho pigmentov používaných Egypťanmi zanecháva špecifické stopy, ktoré možno pomocou tohto zobrazovania zachytiť. Vedci odhalili, že používaná paleta farieb dávala maliarom dostatok možností pre dosiahnutie špecifického odtieňa. Maliari mohli vytvoriť veľa odtieňov farieb miešaním rôznych materiálov alebo ich vrstvením.

Úpravy egyptských malieb

Ako sme už spomenuli, stávalo sa, hoci nie často, že maliari maľbu upravovali. Špecifickým príkladom je maľba, na ktorej je zachytený boh Menna spolu so svojou ženou, ako uctievajú boha Osirisa. Toto vzdanie holdu je na maľbe reprezentované zodvihnutím oboch rúk. Ak sa však na maľbu pozriete lepšie, všimnúť si môžete „tretiu ruku“, ktorá je zakrytá bielou farbou.

Ako Egypťania upravovali svoje maľby?
Zdroj: 2023 Martinez et al.

Vedci nedokážu jasne povedať, prečo sa egyptskí maliari rozhodli maľbu upraviť. Najpravdepodobnejšie je to, že sa im poloha ruky nepáčila, no medzi nanovo namaľovanou končatinou a starou rukou je len veľmi malý rozdiel. Je ťažké povedať, či táto malá zmena vadila starovekým Egypťanom vadila natoľko, že starú ruku premaľovali. Ďalším príkladom je maľba Ramzesa Druhého, ktorej v určitom bode vymenili náhrdelník.

Ako Egypťania upravovali svoje maľby?
Zdroj: 2023 Martinez et al.

Výskumníci v rámci štúdie preskúmali len dve maľby, ktoré sa nachádzajú v tébskej nekropole. To samo o sebe nie je dostatočné na vytvorenie akýchkoľvek záverov. Autorom sa však podarilo dokázať, že XRF zobrazovacie metódy nachádzajú uplatnenie aj v teréne a môžu pomôcť odhaliť ukryté štruktúry egyptských malieb.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre