Výskum ukazuje, že používatelia mobilných telefónov nechápu, aké údaje zdieľajú s tretími stranami

Výskum ukázal, že používatelia smartfónov často nepochopili, čo presne znamená sledovanie aktivity v aplikáciách a aké to má na nich dopady.

Smartphone,User,Agrees,To,Accept,Terms,Of,Service,And,Privacy
Zdroj: hodim / Shutterstock.com

Súkromie je dlho diskutovanou témou a to obzvlášť v prípade mobilných telefónov. Mnohí z nás majú opodstatnené obavy, čo všetko o nás technologickí giganti vedia. No zdá sa, že aj napriek tomu, že táto téma je stredobodom pozornosti mnohých diskusií, tak veľká časť ľudí stále nemá jasnú predstavu o tom, čo a ako o nás nadnárodné firmy zbierajú. Nový výskum z University of Bath’s School of Management odhalil, že mnoho spotrebiteľov nesprávne chápe funkcie týkajúce sa ochrany osobných údajov v smartónových aplikáciách.

Výskumníci monitorovali správanie 312 účastníkov vo veku 18 až 75 rokov a sledovali, ako rozumejú povoleniam, ktoré umožňujú aplikáciám sledovať naše správanie. Analyzovali dôvody súhlasu alebo odmietnutia sledovačov naprieč rôznymi aplikáciami vrátane sociálnych sietí, nakupovania, zdravia a ďalších.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Výskumníci odhalili, že až 43% respondentov si zamenia sledovanie aplikácií za neoddeliteľnú súčasť fungovania aplikácií, alebo dokonca za nástroj, ktorý zlepší našu užívateľskú skúsenosť. Avšak v realite ide o nástroj, ktorý firmy využívajú na cielenie reklám pre užívateľov smartfónov.

Zaujímavosťou je, že najčastejší omyl (24% respondentov) bol v tom, že si mysleli, že sledovanie sa týka zdieľania fyzickej polohy zariadenia. To v skutočnosti nemusí byť pravda. Mnoho aplikácií k tomuto údaju dokonca nepristupuje.

Výskumníci rovnako odhalili aj zvláštny fenomén a to, že ľudia, ktorí vyjadrili obavy, ktoré sa dotýkali súkromia alebo bezpečnosti, nepreukázali žiadnu súvislosť medzi ich obavami a menšou mierou akceptácie sledovania. Hovoríme konkrétne o 51% účastníkoch experimentu.

“Opýtali sme sa ľudí na ich obavy týkajúce sa súkromia a očakávali sme, že tí, ktorí majú záujem chrániť svoje osobné údaje viac, budú menej často povolovať sledovanie, ale neukázalo sa to tak. Existuje značné nepochopenie toho, čo sledovanie v aplikáciách skutočne znamená.“, uviedla Hannah Hutton.

Výskumníci si myslia, že nepochopenie toho, ako fungujú sledovanie používateľov tkvie v nejasnej formulácii v upozorneniach, ktoré môžu byť zavádzajúce.

„Tento výskum ďalej ukazuje, že väčšina spotrebiteľov nevie, ako sú ich digitálne údaje využívané. Každý deň milióny z nás zdieľajú informácie s technologickými spoločnosťami a zatiaľ čo niektoré z týchto údajov sú nevyhnutné pre správne fungovanie služieb, iné údaje im umožňujú generovať príjmy z reklamných príjmov.“, hovorí David Ellis, profesor behaviorálnych vied a spoluautor štúdie.

Ellis záverom zdôraznil potrebu väčšej transparentnosti a vzdelávania, aby ľudia mohli správne rozhodovať o tom, ako sú ich údaje v digitálnom veku využívané.

Obrátená strana mince. Nie každé sledovanie je zlé

Na druhej strane je potrebné zdôrazniť, že hlavne pri webových stránkach a mobilných aplikáciách, príjem s personalizovanej reklamy tvorí značnú časť celkového príjmu vývojára a nedôvodné odmietnutie súhlasu, môže spôsobiť, že vývojár opustí trh, alebo zavedie poplatky za prístup k službe. Toto tvrdenie odhalila nedávna štúdia, ktorej výsledkom bolo, že po zavedení jednoduchšej možnosti udelenia nesúhlasu so sledovaním aktivity používateľov na reklamné účely spôsobilo, že došlo k úbytku aplikácií na trhu a tie, ktoré zostali, boli menejkrát aktualizované. Nehovor viac o tom, že to obmedzilo vstup nových vývojárov na trh. Na konci dňa používatelia stratili výhody, ktoré plynú z konkurenčného prostredia. Je preto potrebné dobre zvážiť, kedy sledovanie online aktivity a hlavne akej, je akceptovateľné a kedy ho možno pokladať už za invazívne a nežiadúce.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre