Vedci priniesli technológiu zo Star Treku k životu. „Holodeck“ predstavuje revolúciu v trénovaní robotov

Technológia Holodeck umožňuje vytváranie virtuálnych interaktívnych 3D prostredí len na základe slovného vstupu.

Roboty sa učia od umelej inteligencie so sklonmi k rasizmu, sexizmu a stereotypizácii.
Zdroj: Pexels (Pavel Danilyuk)

Možno si ešte spomeniete na scénu zo seriálu Start Trek: The Next Generation, kedy kapitán Picard a posádka U.S.S. Enterprise využíva simulátor, prázdnu miestnosť schopnú generovať 3D prostredia, na prípravu na misie a zábavu, simulujúc všetko od bujnej džungle po Londýn Sherlocka Holmesa. Na vytvorenie scény členovia posádky nepoužívali nič iné, ako sú popisy prostredia. Čo ak by sme vám povedali, že takáto technológia, ktorá vyzerá ako zo vzdialeného sveta, sa stala skutočnosťou?

Systém Holodeck prináša budúcnosť do reality

Univerzita Pensylvánie spolu so svojimi partnermi, vrátane Stanfordu, Univerzity vo Washingtone a Allenovho inštitútu pre umelú inteligenciu (AI2), predstavili revolučný systém na tvorbu interaktívnych 3D prostredí s názvom „Holodeck“. Tento systém, ktorý je inšpirovaný ikonickou technológiou zo seriálu Star Trek, otvára nové možnosti pre tréning robotov a umelých inteligencií.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

„Holodeck“ používa algoritmy generatívnej AI, ktoré umožňujú tvorbu nekonečného počtu virtuálnych prostredí na základe jednoduchých jazykových pokynov. Vývojári tak môžu pomocou niekoľkých slov popísať, aké prostredie potrebujú, a systém toto prostredie dokáže rýchlo a presne vytvoriť. Tento pokrok predstavuje významnú úsporu času a zdrojov v porovnaní s tradičnými metódami (ako je napr.: „Sim2Real“), kde vytvorenie jedného virtuálneho prostredia vyžadovalo týždne práce špecializovaných umelcov.

Problémom súčasných metód je, že dnešné komplexné systémy umelej inteligencie, ktoré poháňajú robotov, potrebujú tisíce rôznych simulácií fyzického sveta, aby sa mohli pohybovať v reálnom svete, čo je pomerne náročné a nákladné vytvoriť. Nový nástroj ale tento problém vo veľkej miere rieši.

„Ak chceme využiť techniky generatívnej AI na vyvíjanie robotov, ktoré by sa bezpečne pohybovali v reálnom svete, potrebujeme vytvoriť milióny alebo dokonca miliardy simulovaných prostredí.“, hovorí Chris Callison-Burch.

Holodeck je založený na veľkých jazykových modeloch (LLM), ktoré sú základom pre ChatGPT a ďalších chatbotov. Yue Yang, doktorand pracujúci na vývoji Holodecku, vysvetľuje:

„Jazyk je veľmi stručná reprezentácia celého sveta a umožňuje nám efektívne komunikovať s AI pri navrhovaní prostredí.“

Výskumníci porovnali schopnosti Holodecku s predchádzajúcim nástrojom ProcTHOR, pričom výsledky ukázali, že študenti inžinierstva z Pensylvánskej univerzity dali prednosť scénam vytvoreným Holodeckom. Scény boli hodnotené lepšie v kritériách výberu prvkov, koherencii usporiadania a celkovej preferencii.

Holodeck sa navyše ukázal byť mimoriadne účinný pri tréningu AI agentov, ktorí sa učia interagovať s novými prostrediami. Napríklad, v testoch, kde AI agent hľadal klavír v hudobnej miestnosti, sa úspešnosť zvýšila z pôvodných 6% na viac ako 30% po tréningu s použitím prostredí vytvorených Holodeckom.

„Existuje mnoho rozmanitých prostredí tam vonku, a efektívne generovanie veľkého množstva prostredí na tréning robotov vždy predstavovalo veľkú výzvu,“ dodáva Yang. Holodeck prináša riešenie, ktoré umožňuje výrazné rozšírenie možností výskumu a vývoja.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre