posunutie cloveka nudge byt dotlaceny do niecoho
Zdroj: alphaspirit.it / Shutterstock.com
Ľudia

Denne sme „postrčovaní“ k určitým rozhodnutiam: Ako nás vedia podniky manipulovať a funguje to vôbec?

Vidíme to často vo sfére podnikania alebo politiky. Existuje množstvo spôsobov, ako postrčiť verejnosť k určitým rozhodnutiam. Tie sú iné, než aké by si jedinci zvolili, keby neboli postrčení.  

Toto postrčenie nie je o zakazovaní určitých volieb ale ovplyvňovaní názoru tak, aby sme si zvolili určitú preferovanú možnosť. Väčšinou ide o drobné zmeny, ktoré si vedome ani nevšimneme, napríklad zvýraznenie slova “diétne” na určitých potravinách. Iný príklad je vypísanie kalórií v obedovom menu. Keď vidíme koľko kalórií má určité jedlo, môžeme si vybrať diétnejšiu možnosť bez toho, aby sme vedeli, že môže ísť o vedomý cieľ prevádzky.  

Lenže ako sa verejnosť k týmto praktikám stavia? Na túto otázku hľadali odpoveď výskumníci z University of Göttingen. V rámci štúdie sledovali názory verejnosti na postrčenie ľudí k adaptovaniu sa na zdravší a ekologickejší jedálniček.  

V rámci štúdie výskumníci zistili, že jeden druh postrčenia je mimoriadne efektívny. Ak chceme ľudí presvedčiť na vegetariánsku stravu, pomôže umiestniť vegetariánske jedlá na prvé strany jedálneho lístku. Nasledovali by mäsité jedlá. Celkovo sa ukázalo, že ak chceme niekoho presvedčiť na určitú možnosť, lepšou stratégiou je zariadiť, aby pre človeka nebolo príliš náročné vyhnúť sa preferovanej možnosti.  

Ako ukázal experiment, do ktorého sa zapojilo viac ako 450 dobrovoľníkov z Nemecka, zákazníci nie sú veľmi nadšení, ak im v reštaurácii ponúkli najskôr vegetariánske menu, pričom normálne menu im doniesli len na vyslovené požiadanie. Zároveň sa ukázalo, že ľudia sú spokojnejší, ak je toto postrčenie viac transparentnejšie. Ako príklad uviedli možnosť ponúknuť zákazníkovi online obchodu “zelený nákupný košík” v ktorom by sa nachádzali ekologické potraviny, namiesto toho aby ho ponúkali automaticky.  

Ako vieme ľudí postrčiť k iným rozhodnutiam

Tému vegetariánskeho menu a ekologických potravín si vedci vybrali aj kvôli problému globálneho otepľovania. Chov dobytka predstavuje v súčasnej dobe veľký zdroj emisií skleníkových plynov. Mnohí experti predpokladajú, že v budúcnosti budeme musieť tento priemysel nahradiť zelenšou alternatívou. Už teraz sa objavujú výskumy na túto tému. Tie sa zameriavajú na výrobu syntetického mäsa, pri ktorom vznikne podstatne menej emisií.  

Táto práca však ponúka odpovede aj na otázky toho, ako verejnosť postrčiť k určitým rozhodnutiam tak, aby sa zachovala sloboda nášho rozhodnutia. Nakoniec aj táto štúdia hovorí jasne. Taktiky ktoré vyvolali v ľuďoch pocit straty slobody rozhodnutia boli najviac odmietané.  

“V týchto veciach je dôležité pochopiť verejnosť a jej názor ohľadom týchto postrčení. Prekvapilo nás zistenie, že osobné okolnosti dobrovoľníkov a či by určité postrčenie ovplyvnilo ich rozhodnutie, nemali až taký vplyv na to, či ľudia túto formu postrčenia podporovali. Najdôležitejšie boli zachovanie slobodnej voľby,” tvrdí Simone Wahnschafft, jedna z autorov štúdie.  

Autori štúdie na záver dodávajú, že výsledky tejto práce môžu pomôcť navrhnúť lepšie, prijateľnejšie a etickejšie stratégie pri riešení rôznych problémov.  

Ďalší článok Predošlý článok

Môže sa vám tiež páčiť