Umelá inteligencia rozdeľuje študentov a profesorov: Falošné obvinenia poškodzujú dôveru v školstvo, zistil výskum

Množstvo študentov si veľmi rýchlo osvojilo umelú inteligenciu a používajú ju na písanie záverečných prác. Objavujú sa však aj desiatky falošných obvinení, ktoré sa nedajú preukázať.

Umelá inteligencia poškodzuje dôveru v školstvo
Zdroj: Lightspring / Shutterstock.com, Unsplash (Elisa Ventur), Pixabay (michael_schueller), Úprava: Vosveteit.sk

Koncom minulého roka a začiatkom tohto sme mohli aj my začať skúšať možnosti umelej inteligencie, prostredníctvom platformy ChatGPT. Dnes máme na výber z niekoľkých, napríklad umelú inteligenciu Bard od Googlu alebo Bing od Microsoftu.  

Umelá inteligencia nám už teraz ponúka milión spôsobov ako si uľahčiť prácu. Obrátime sa na ňu, ak chceme s niečím poradiť, keď sa chceme niečo nové dozvedieť alebo len tak, aby sme skúsili kde má svoje hranice a čo všetko dokáže. Jedna sféra kde sa začala umelá inteligencia používať častejšie je aj školstvo. Študenti vždy hľadali spôsob, ako si skúšky uľahčiť a čoraz častejšie začínajú používať ChatGPT a podobné platformy aj na “pomoc” s ich prácami.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Za niekoľko sekúnd vám totiž umelá inteligencia dokáže vytvoriť esej, ktorá by mohla oklamať dokonca aj učiteľov. Samozrejme, že popri samotnej umelej inteligencii sa objavili aj rôzne nástroje, ktoré nám vedia pomôcť odhaliť umelo vytvorený text. Niektoré sú však efektívnejšie ako iné a žiadne zatiaľ neponúkajú 100% úspešnosť. Zatiaľ čo niektorí študenti môžu byť obvinení z používania AI oprávnene, objaviť sa môžu aj falošné obvinenia. Čo v takom prípade robiť? V novej štúdii sa na to pozreli výskumníci z Drexel University.  

“Školstvo sa momentálne snaží pochopiť koncept umelej inteligencie a vytvoriť čo najlepšie pravidlá okolo používania nástrojov ako ChatGPT. Je dôležité postaviť sa k problému zodpovedne. Umelá inteligencia môže byť aj vzdelávacím nástrojom, no prináša so sebou nielen fascináciu, ale aj strach a úzkosť,” Tvrdí Tim Gorichanaz, autor novej štúdie.  

Školstvo nevie, ako si s umelou inteligenciou poradiť

Autori štúdie sa vo svojej štúdii pozreli na 49 príspevkov z diskusného fóra Reddit. V týchto príspevkoch písali študenti o tom, ako ich prácu označili za podvrh vytvorený umelou inteligenciou. 38 študentov tvrdilo, že pri písaní práce nepoužívali umelú inteligenciu, no detekčné programy ich prácu aj tak označili. Rady ako ďalej boli v tomto prípade rôzne, pričom niektorí spomenuli práve nespoľahlivosť detekčných programov.  

Niektorí radili, aby študenti poskytli zálohy svojej práce, ktoré by zachytávali ako postupne prácu tvorili. Iní navrhli, aby počas písania práce nahrávali obrazovku.  

“Pod príspevkami sa rozbehli naozaj obšírne diskusie. Niektorí spochybňovali presnosť detekčných nástrojov, iní začali spochybňovať samotné školy. Písali, že vysoké školy už prestávajú mať svoj význam a umelá inteligencia časom odstráni potrebu vyššieho vzdelania,” vysvetľuje Gorichanaz.  

Zároveň sa zdá, že umelá inteligencia naštrbuje dôveru medzi študentmi a profesormi. Študenti majú čoraz väčší pocit, že profesori na nich “striehnu” a stále ich podozrievajú z podvádzania.  

“Falošné obvinenia, alebo neustále podozrenie z podvádzania môže mať na študentov ničivý dopad. Preto by mali inštitúcie zaviesť jasné pravidlá a zrozumiteľne ich vysvetliť študentom,” hovorí Gorichanaz.  

Autori štúdie vo svojej práci zistili, že aj tie najlepšie detekčné nástroje môžu priniesť desiatky falošných obvinení. Riešením by mohlo byť aj uplatnenie viacerých menších zadaní, namiesto jednej veľkej koncoročnej práce.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre