Udržiavanie spomienok môže byť pre umelú inteligenciu a stroje rovnako zložité ako pre ľudí
Vedci navrhujú nový spôsob, ako by sa AI mala učiť novým veciam. Cieľom je zlepšiť systémy s umelou inteligenciou tak, aby boli spoľahlivejšie a bezpečnejšie.
Umelá inteligencia môže zabúdať podobne ako človek, no výskumníci zatiaľ nemajú úplne jasno v tom, ako sa môžu v kognitívnych procesoch AI vytvoriť medzery. Výskumníci z University of Ohio vo svojej novej štúdii skúmali, ako môže kontinuálne vzdelávanie ovplyvniť celkový výkon umelej inteligencie.
Kontinuálne vzdelávanie je proces, kedy sa počítač neustále učí sekvenciu rovnakých úloh. Stroj v tomto prípade využíva získané poznatky zo starých pokusov pri nových pokusoch a tento proces pokračuje určitú dobu. Zaujímavosťou a jednou z najväčších prekážok je to, že aj umelá inteligencia môže „zabudnúť“. V praxi a tento problém nazýva „kritické zabúdanie“.
Kritické zabúdanie nastáva tak, že neurónové siete sú trénované tak, že po zvládnutí predchádzajúcej úlohy idú na novú. Môže sa však stať, že umelá inteligencia zabudne všetky informácie, ktoré získala z predchádzajúcej úlohy. Ide o nedostatok, ktorý by mohol spôsobiť veľké problémy, ak by sa ľudstvo začalo na umelú inteligenciu spoliehať viac.
„Je dôležité, aby pri učení nových vecí umelá inteligencia nezabudla dôležité poznatky, ktoré nadobudla z predchádzajúcej úlohy. To platí hlavne pri autonómnych vozidlách alebo iných robotických systémoch. Tieto poznatky môžu byť mimoriadne dôležité pre naše bezpečie a vznikli by vážne komplikácie, ak by tieto lekcie umelej inteligencii vyšumeli z hlavy,“ vysvetľuje Ness Shroff, jeden z autorov štúdie.
Výskumníci vysvetľujú, že ľudia môžu mať podobný problém. Tvrdia, že aj my máme ťažkosti zapamätať si protichodné informácie ohľadom podobných situácií, no naopak si vieme zapamätať odlišné situácie s ľahkosťou. Umelá inteligencia sa učí ľahšie, ak po sebe idú odlišné úlohy. Ak však čelí po sebe podobným úlohám, má problém si informácie zapamätať.
Ako učiť umelú inteligenciu
Autori štúdie v práci dokázali, že podobnosť úloh, pozitívne a negatívne korelácie, alebo poradie v akom sa AI úlohy učí, môže mať vplyv na to, koľko poznatkov si dokáže umelá inteligencia udržať. Navrhujú, že v počiatočných štádiách učenia by sa mala umelá inteligencia učiť úlohy, ktoré sú od seba rozdielne. Táto metóda rozšíri kapacitu umelej inteligencie prijať nové informácie a v budúcnosti zlepší schopnosť učiť sa z podobnejších úloh.
Neprehliadnite
Vedci vysvetľujú, že pochopiť podobnosť umelej inteligencie a ľudského mozgu je dôležité, hlavne ak chceme v budúcnosti vytvárať robustnejšie AI systémy. Táto práca môže pomôcť zlepšiť systémy s umelou inteligenciou tak, aby boli spoľahlivejšie a bezpečnejšie. Ide o dôležitý základ, hlavne ak počítame s obrovským potenciálom umelej inteligencie a toho, ako by sme ju mohli v budúcnosti využívať.
„Naša práca ukazuje možnosť novej éry inteligentných strojov, ktoré sa dokážu učiť a prispôsobiť sa, podobne ako ľudia,“ tvrdia autori.
V ďalších krokoch sa pokúsia nájsť ešte viac podobností umelej inteligencie s ľudským mozgom.
Komentáre