To, čo sa stane populárnym, vidno na mozgu, tvrdia vedci: Našli spôsob, ako predpovedať popularitu obsahu zdieľaného na internete

Niečo sa cez noc stane virálom, iné veci nezdieľame vôbec. Výskumníci sledovali, prečo to tak je.

facebook share like tlacidla
Zdroj: Hadrian / shutterstock.com

Bežne sa stretávame s tým, že nejaký článok sa na internete zdieľa rýchlosťou blesku, zatiaľ čo iné nie.  

Vedci sa už roky pokúšali prísť na to, prečo to tak je. Výskumníci z University of Pennsylvania sa v rámci novej štúdie zamerali na to, čo sa deje v mozgu človeka pri stlačení tlačidla zdieľať. Práca sa zakladá na staršej štúdii z roku 2017, ktorá dokázala že mozgová aktivita 40 Američanov dokázala predpovedať, ktoré články z New York Times sa stanú obľúbené a zdieľané online.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Táto štúdia prišla na to, že existujú základné psychologické mechanizmy, ktoré nám môžu pomôcť zistiť, ako ľudia zdieľajú nové informácie. V rámci novej štúdie výskumníci prinášajú ešte viac dôkazov, ktoré toto zistenie potvrdzujú. Výskumníkom sa podarilo dosiahnuť rovnaké výsledky, teda opäť predpovedali úspešnosť článkov na základe mozgovej aktivity. Tentokrát to však urobili s dobrovoľníkmi z inej krajiny a naprieč širším spektrom správ.  

Autori štúdie tvrdia, že to, čo zdieľame, sa zakladá na jasne daných psychologických impulzoch. Človek chce byť vnímaný v pozitívnom svetle, pričom vyhľadáva status a rád komunikuje s ostatnými.  

V rámci štúdie vedci dali dobrovoľníkom čítať titulky a zhrnutie online článkov, pričom dobrovoľníci prechádzali funkčnou magnetickou rezonanciou. To umožnilo autorom sledovať mozgovú aktivitu v reálnom čase. Do aktivity sa zapojili dobrovoľníci zo Spojených štátov a Holandska. Keď si prečítali titulku a zhrnutie, následne popisovali, či by článok zdieľali alebo nie.  

Výsledky ukázali, že dobrovoľníci mali väčšiu pravdepodobnosť zdieľať článok, ak mali pocit, že ten článok je relevantný vzhľadom k nim alebo ľuďom, ktorých poznajú.  

“V našej štúdii chceme priniesť naozaj robustné výsledky aj vďaka tomu, že sa pýtame nových ľudí z iných krajín na nové informácie,” tvrdí Christin Scholz, jedna z autorov štúdie.  

Lepšie nástroje na šírenie správ

V ďalšom kroku štúdie vedci zisťovali, či by dokázali vytvoriť model schopný presne predpovedať, ako by sa články zdieľali online. Ukázalo sa, že je možné takýto model vytvoriť.  

Výskumníci zároveň podotýkajú, že existujú kultúrne rozdiely. Američania a Holanďania nezdieľajú rovnaký typ článkov. Keď Američan povedal, že by článok zdieľal, potom tento článok bol skutočne na sociálnych sieťach populárny. Holanďania neboli až takí presní. Autori však vysvetľujú, že vzhľadom na mozgovú aktivitu neboli rozdiely až také veľké.  

“Aj keď má človek výrazne odlišné preferencie pri čítaní novín, niektoré signály jeho mozgovej aktivity nám dokážu povedať, či bude článok populárny v Spojených štátoch, hoci osoba môže pochádzať z Holandska,” tvrdí Hang-Yee Chan, spoluautor štúdie.  

Štúdia teda dokázala, že na základe mozgovej aktivity dokážeme predpovedať, ako sa článok bude na sociálnych sieťach zdieľať a či bude populárny. Výskumníci pracujú na vytvorení spôsobov, akým by mohli odborníci vytvárať správy, ktoré by zaujali verejnosť a boli by zdieľané. 

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre