Štátu sa podarilo zredukovať počet nevyžiadaných marketingových volaní. Pocítili ste zmenu na vlastnej koži aj vy?

Zmenou zákona o elektronických komunikáciách sa výrazne zreguloval počet nevyžiadaných marketingových volaní.

telefonat a hovory
Zdroj: unsplash.com (Hassan OUAJBIR)

Pravdepodobne ste už zažili situáciu, kedy vám volala neznáma osoba a ponúkala vám bambusové ponožky či iný produkt. Mnohí tento typ hovorov pokladajú za obťažujúci. Existuje viacero spôsobov, ako môžete obmedziť nevyžiadané hovory. Je ich možné napríklad blokovať cez funkcie aplikácií. No nie každý o tejto možnosti vie.

Rovnako sa ale môžete zaregistrovať aj na webe nevyziadanevolania.sk. Ide o službu, za ktorou stojí Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Pre tých, ktorí nevedia, tak firmy ponúkajúce tovar či služby po telefóne, sa musia registrovať do registra a majú povinnosť telefonovať z čísiel, ktoré začínajú s predvoľbou 888.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

„V zmysle zákona o elektronických komunikáciách totiž musia (pozn. redakcie: firmy, ktoré vám volajú s marketingovou ponukou) od augusta 2022 povinne používať marketingovú predvoľbu (0) 888 všetci tí, ktorí marketingovo kontaktujú verejnosť cez telefón s ponukou tovaru alebo služby. Ak teda kontaktovaný zákazník uvidí na displeji svojho telefónu trojčíslie (0) 888, okamžite vie, že ide o marketingový hovor a sám sa rozhodne, či hovor prijme alebo nie.“

Nové povinnosti priniesli želaný efekt. Znížil sa počet nevyžiadaných hovorov

Najnovšie úrad informuje, čo sa zmenilo od zavedenia tejto povinnosti a ako vnímajú ľudia zmeny, ktoré nastali po nadobudnutí účinnosti novej legislatívy. Vo všeobecnosti môžeme konštatovať, že sa znížil objem nevyžiadaných hovorov. Ľudia rovnako majú na výber, či hovor príjmu alebo nie, keď na obrazovke vidia, že ide o reklamný hovor.

„Reguláciou nevyžiadaných volaní sme prispeli k tomu, aby všetky subjekty, ktoré vykonávajú telemarketing, rešpektovali vôľu zákazníka, či chce alebo nechce prijať cez telefón marketingovú ponuku alebo službu,“ povedal riaditeľ odboru regulácie elektronických komunikácií Ivan Martyák a dodal: „Všetky subjekty si pred hovorom musia povinne overovať v zozname pre zamedzenie nevyžiadaných marketingových volaní registrované telefónne čísla a v prípade, že tam číslo nefiguruje, sú povinní použiť marketingovú predvoľbu (0) 888. Ak tieto zákonné pravidlá nedodržia, hrozí im pokuta.“

Prejdime ale k číslam a porovnaniam spred zavedením tejto povinnosti a potom. V roku 2021 takmer 57 % obyvateľov Slovenska tvrdilo, že boli kontaktovaní nejakou firmou s ponukou na tovar či službu. V roku 2023 to už bolo ale len 48,4 %. Z prieskumu tiež vyplynulo, že sa zvýšil počet ľudí, ktorí neboli kontaktovaní za účelom predaja nejakého produktu či služby z 17% na 25 %.

„Z uvedeného prieskumu vyplýva, že vo všeobecnosti ľudia vnímajú znížený počet nevyžiadaných hovorov. Rozdiel je o 8,5 %. Je preto evidentné, že zmena telekomunikačného zákona výrazne zregulovala počet nevyžiadaných volaní.“

nevyziadane hovory slovensko a statistiky
Zdroj: Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb

Záverom treba ale podotknúť, že obmedzenia sa nedotýkajú spoločností, s ktorými máte nejaký vzťah. Ide napríklad o banku, kde máte účet, poisťovňu, telekomunikačných operátorov a podobne.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre