AKTUÁLNE: Otravujú vás reklamné telefonáty? Takto im môžete vystaviť stopku. Už vás nikto nebude otravovať!

Štát spustil nový web nevyziadanevolania.sk, pomocou ktorého môžete zamedziť tomu, aby vám volali firmy s reklamnými telefonátmi.

telemarketing
Zdroj: unsplash.com (Hassan OUAJBIR), Vosveteit.sk

Ešte koncom septembra sme vás informovali, že štát zjednoduší identifikáciu reklamných hovorov. Podľa novej legislatívy, všetky prichádzajúce hovory, ktorých účelom je predaj tovarov a služieb, musia začínať predvoľbou 888. Adresát telefonátu sa môže teda sám rozhodnúť, či hovor príjme alebo nie. Za nedodržanie tohto nariadenia firmám hrozia mastné pokuty a to až do výšky 5% z obratu spoločnosti.

Firmy o pridelenie čísla s množinou 888 môžu žiadať od 19.8.2022. Úradníci ale začali s kontrolou tejto povinnosti od októbra, uviedol Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb v septembri.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Môžeme sa rozhodnúť, aké typy ponúk chceme dostávať a aké nie

Najnovšie úrad informuje, že spúšťa webovú stránku nevyziadanevolania.sk, pomocou ktorej sa môžu vlastníci mobilných čísiel rozhodnúť, o aké typy reklamných hovorov majú alebo nemajú záujem.

Do tohto zoznamu je možné zaregistrovať každé slovenské telefónne číslo za účelom vyjadrenia nesúhlasu s prijímaním marketingových volaní. Vlastník čísla sa môže rovnako rozhodnúť i v to, že z niektorých oblastí bude môcť dostávať reklamné hovory aj naďalej a z iných nie. Zároveň nerozhoduje, či je telefónne číslo registrované na fyzickú alebo právnickú osobu.

reklamne hovory registracia cisla
Zdroj: Vosveteit.sk/Printscreen

„Zákazník sa pri registrácii v zozname môže sám rozhodnúť, či zamedzí všetky marketingové volania na svoje telefónne číslo alebo si  vyberie len konkrétne marketingové oblasti, z ktorých si neželá byť s ponukami telefonicky kontaktovaný,“ povedal predseda úradu Ing. Ivan Marták. Ďalej doplnil: „Druhou stranou mince je, že všetky subjekty, ktoré vykonávajú telemarketing, sú povinné overovať si v tomto zozname registrované telefónne čísla a dodržiavať vôľu zákazníka,“

Úrad apeluje na firmy, aby dodržiavali tieto pravidlá. No ďalej dopĺňa, že existuje niekoľko výnimiek, kedy vás môže firma kontaktovať, aj keď vyjadríte všeobecný nesúhlas. O ktoré situácie ale ide? Úrad vysvetľuje tri situácie, kedy vám môže firma zavolať.

V prípade ak ide o priamy marketing vlastných podobných tovarov a služieb subjektu, ktorý kontaktné údaje získal v súvislosti s predajom tovaru alebo služieb

Ak teda bude niekomu volať napríklad zástupca e-shopu, v ktorom nedávno zákazník nakúpil a uviedol svoje kontaktné údaje, e-shop mu môže zavolať za účelom predstavenia ponuky podobných tovarov alebo služieb, napríklad doplnkového sortimentu. V takomto prípade nejde o porušenie a e-shop môže  svojmu zákazníkovi zavolať aj napriek tomu, že číslo uviedol v zozname. Je samozrejme možnosť toto volanie priamo počas telefonátu alebo aj inou formou namietať a volajúci subjekt je zo zákona povinný námietku preukázateľne potvrdiť a viac túto osobu telefonicky nekontaktovať.

V prípade ak je osoba v zmluvnom vzťahu s konkrétnym subjektom

Ak má napríklad konkrétna osoba uzatvorenú zmluvu s mobilným operátorom, môže mobilný operátor tejto osobe zavolať napriek tomu, že uviedla svoje číslo v zozname. Aj v tomto prípade tiež platí právo toto volanie priamo počas telefonátu, alebo aj inou formou namietať a mobilný operátor je zo zákona povinný námietku preukázateľne potvrdiť a viac svojho zákazníka telefonicky nekontaktovať s marketingovou ponukou.

V prípade, ak si účastník alebo užívateľ marketingovú komunikáciu vyslovene vyžiadal

Napríklad ak niekto požiadal o cenovú ponuku na zimnú dovolenku, môže mu cestovná kancelária zavolať bez toho, aby si overovala, či telefónne číslo záujemcu je registrované v zozname.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre