Spôsob ako seknúť so škodlivými emisiami: Dieselové motory možno premeniť na vodíkové hybridy
Inžinierom z UNSW sa podarilo komerčný dieselový motor prerobiť tak, aby fungoval na vodík.
Inžinierom z UNSW Sydney sa podarilo prekonvertovať dieselový motor na vodíko-dieselový hybrid, pričom dokázali znížiť emisie až o 85%.
Vývoj motora trval približne 18 mesiacov, no vedci teraz majú v rukách systém, ktorý beží z 90% na vodík. Dobrou správou je, že každý existujúci dieselový motor či už v autách, kamiónoch, alebo poľnohospodárskych odvetviach, možno na nový systém konvertovať. Vodík vedci vytvorili z obnoviteľných zdrojov, teda je oveľa šetrnejší k životnému prostrediu než diesel.
Motor zároveň oproti bežným dieselovým motorom produkuje o 85.9% menej emisií. Autori štúdie vysvetľujú, že prispôsobením existujúcich dieselových motorov na vodíkové hybridy by mohlo ľudstvo výrazne obmedziť uhlíkovú stopu.
„Možnosť prekonvertovať existujúce motory je oveľa rýchlejšia ako čakanie na nové typy palivových systémov. Hoci sú vo vývoji, na trh sa nedostanú najmenej desať rokov,“ vysvetľuje profesor Shawn Kook podieľajúci sa na projekte.
Hybridný systém
Motor si zachováva tradičné dieselové vstrekovanie, no pridáva vstrekovanie vodíka priamo do cylindra. Správnym načasovaním vstreku vedci dokážu zabrániť škodlivým emisiám oxidov dusíka, ktoré sa spájajú s vodíkovými motormi. Tieto emisie spôsobujú napríklad kyslé dažde a výrazné znečistenie vzduchu.
V novom systéme dokázali vedci výrazne znížiť tvorbu emisií, zrazili ju ešte pod emisie produkované čisto dieselovým motorom. Ďalšou výhodou je to, že na fungovanie motoru netreba čistý vodík ako pri iných alternatívnych palivových systémoch. Vodíko-dieselový hybrid je zároveň o 26% výkonnejší ako tradičný dieselový motor.
Neprehliadni
Inžinieri pevne veria, že sa im nový systém podarí dostať na trh v nasledujúcom roku, maximálne dvoch rokoch. Momentálne sú otvorení ponukám od možných investorov. Po prerazení na trhu y sa mohla technológia hybridného motora uchytiť prakticky okamžite, najrýchlejšie však v priemysle. Tam sa už nachádza infraštruktúra na zásobovanie vodíkom. Ovplyvniť by to mohlo aj banícky priemysel. Predpokladá sa, že približne 30% emisií skleníkových plynov pochádza z dieselových motorov, predovšetkým v baníckom priemysle.
Globálne otepľovanie sa počas uplynulých rokov stalo problémom, ktorý už nemožno ďalej odkladať. Prechod na alternatívne zdroje pohonu alebo palív je jednou z možností, ako znížiť emisie skleníkových plynov. Niektorí dokonca uvažujú aj o úplnom odstavení fosílnych palív, no v tomto bode by ľudstvo nedokázalo prejsť tak drastickou zmenou. Ešte stále existujú mnohé krajiny, ktoré na fosílnych palivách stoja.
Ak sa chce ľudstvo udržať pod hranicou otepľovania 1,5 °C, stanovenú Parížskou dohodou, potom by malo ročne znižovať produkciu fosílnych palív o 3%. Hoci je situácia vážna, mnohí veria že globálne otepľovanie dokážeme zastaviť, ak ľudstvo zareaguje pohotovo. Vodíkovo-dieselové hybridné motory by mohli byť dobrým začiatkom.
Komentáre