Prehliadač Google Chrome spustil nový spôsob sledovania a zobrazovania reklám. Toto všetko by ste mali o tom vedieť

V nasledujúcich mesiacoch vydá Google plnú verziu Privacy Sandbox pre všetkých užívateľov Chrome.

Google sledovanie
Zdroj: Pixabay.com (Shutterbug75), Vosveteit.sk

Minulý týždeň spoločnosť Google oznámila novú platformu Privacy Sandbox, ktorá ale nemá so súkromím, až na jej názov, veľa spoločného, domnievajú sa experti. 

Ide o sadu nových funkcií, ktoré postupne zasiahnu všetkých užívateľov prehliadača Google Chrome. Tieto funkcie predstavujú zásadnú zmenu v sledovaní našich dát v prospech reklám. Namiesto súborov cookies tretích strán Chrome dokáže nahliadnuť priamo do histórie našich prehliadaní a zbierať informácie o témach, ktoré následne predajú inzerentom.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ
Privacy Sandbox Google
Zdroj: Vosveteit.sk

Privacy Sandbox je vo vývoji už od roku 2019 a za ten čas dokázala táto platforma vyvolať množstvo kontroverzie. Užívatelia si všimli, že ide o invazívnu sadu nových možností. Súbory cookies uzreli svetlo sveta v roku 1994 a priniesli nové možnosti prehliadania, napríklad zapamätanie si hesla, nastavení stránky, jazyka stránky alebo nákupného košíka, informuje The Conversation

Súbory cookies mali byť súkromnou výmenou informácií medzi užívateľom a stránkou. Do dvoch rokov od ich predstavenia inzerenti našli spôsob, ako ich “hacknúť” a tým sledovať užívateľov. Súbory cookies sledujúce interakciu medzi vami a stránkou sú cookies prvej strany, tie čo vás sledujú poznáme ako cookies tretích strán.  

Cookies samé o sebe nie sú škodlivé, práve naopak. Ak si pozeráte stránku, vedia uložiť vaše preferencie a tým vám spríjemniť pobyt na stránke. Tieto súbory zabezpečia, že sa váš online nákupný košík nevyprázdni, ak ešte hľadáte na stránke niečo iné.  

Cookies tretích strán vás však sledujú všetko čo, v online priestore robíte. Inzerenti ich môžu umiestniť na hocijakú stránku a cez ne zaznamenávajú, čo vyhľadávate a aké veci píšete napríklad do vyhľadávania. Aj preto sa môže stať, že uvidíte reklamu na niečo, čo ste práve videli. Treba ale doplniť, že cookies súbory anonymizujú údaje, ktoré zbierajú a spájajú ich s prehliadačom.

Google s cookies končí 

Privacy Sandbox sa má rozlúčiť s klasickými cookies tretích strán. Namiesto toho zavedie reklamné témy, čo sú súhrny vášho vyhľadávania, medzi ktoré patrí aj sledovanie vašej histórie. Spoločnosti si môžu požiadať o prístup k týmto témam a na základe toho vám ponúknu personalizovanú reklamu. Ďalej zavádza službu Protected Audience, ktorá uvidí napríklad to, že ste hľadali novú práčku. Následne vám teda poskytne reklamu na práčku. Ďalšou novinkou je Attribution Reporting, čo zas zaznamenáva kliknutia.  

Spoločnosť Google prezentuje Privacy Sandbox ako niečo, čo pomôže súkromiu užívateľov. Nie každý ale súhlasí. Všetky tieto funkcie dokopy umožňujú Googlu sledovať vás prakticky kdekoľvek na internete. Stále máte možnosť v nastaveniach tieto možnosti sledovania vypnúť. Google Chrome sa stále drží ako najpopulárnejší prehliadač, no ak by ste chceli viac chrániť svoje súkromie, Safari a Firefox sú prehliadače, ktoré majú cookies tretích strán vypnuté predvolene.  

Lepšou alternatívou sú prehliadače ako DuckDuckGo a Brave. Tie rovnako majú prioritu zabrániť sledovaniu cez súbory cookies. No druhým dychom treba uviesť, že ak prejdete k alternatíve, ako je napríklad DuckDuckGo, tak výsledky vyhľadávania nie sú tak presné, ako je to v prípade mainstreamových riešení. Rovnako aj ďalšie služby, nie sú tak personalizované. Je preto potrebné si vybrať, či chcete mať lepšie prispôsobené služby, no na úkor toho, že o vás giganti zbierajú dáta, alebo viac súkromia, no služby budú menej prispôsobené.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre