Nový dizajn prednej časti kamiónov má potenciál ochrániť pasažierov auta v prípade čelnej zrážky pred smrťou

Výskumníci navrhli špeciálnu prednú časť kamiónov, ktorá má výrazný potenciál znížiť počet smrteľných nehôd medzi kamiónom a autom.

kamion zrazka
Zdroj: Olivier Le Queinec / Shutterstock.com

Čelná zrážka kamióna s autom väčšinou končí tragicky pre kohokoľvek, kto sedí v aute. Práve preto výskumníci z Chalmers University vytvorili koncept novej prednej časti pre kamióny, ktorá by mohla znížiť percento smrteľných dopravných nehôd.  

Nový koncept vedci vyvinuli krátko na to, ako regulácie Európskej únie zrušili obmedzenie na maximálnu dĺžku kamiónu. Výskumníci vysvetľujú, že zrážky medzi ťažkými nákladnými vozidlami a osobnými autami tvoria 14 až 16% smrteľných nehôd v EU a USA. Ako sme spomenuli na začiatku, podľa štatistík až v 90% prípadov zrážok kamiónu s osobným vozidlom umierajú pasažieri osobného vozidla. Najbežnejšími typmi nehôd sú čelné zrážky na normálnych cestách a kolízie zozadu na diaľniciach.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Všeobecne platí, že ak sa čelne zrazia dve osobné autá s najlepšími bezpečnostnými štandardmi, mali by zvládnuť kolíziu v rýchlosti 80 km/h bez toho, aby došlo k úmrtiu. To ale neplatí, ak sa zrazí osobné auto a kamión. Aj keď sa kamión a auto zrazia v menšej rýchlosti, vážnosť nehody ovplyvňuje geometria, pevnosť materiálu a rozdiel v hmotnostiach medzi dvoma vozidlami.  

Autori štúdie vysvetľujú, že ak má pasažier osobného automobilu prežiť zrážku s kamiónom, kabína osobného vozidla musí ostať neporušená. V rámci svojej práce preto vytvorili špeciálnu prednú časť pre kamión, ktorá by pasažierov osobného vozidla o niečo lepšie chránila. Nový predok sa skladá z vrstvy hliníkového “včelieho úľa”. Ide o opakujúcu sa šesťuholníkovú štruktúru, ktorá je ľahká a lepšie absorbuje energiu nárazu.  

Testy dopadli veľmi dobre

Nový predok kamiónu vedci otestovali na závodnej dráhe, počas série niekoľkých jedinečných testov. Tu sa ukázalo, že nový predok vozidla robí výrazný rozdiel medzi životom a smrťou pasažiera v osobnom aute. Dizajn výskumníkov dokáže znížiť deformáciu osobného vozidla o 30 až 60%, čo zároveň znižuje riziko zranenia alebo smrti pasažierov.  

Výskumníci nový predok testovali pri rýchlostiach, ktoré by v realite viedli k smrti pasažiera osobného auta. Zrážka prebiehala v rýchlosti 50 km/h, pričom ale pôvodne vozidlá išli rýchlosťou 80 km/h. Tesne pred zrážkou spomalili o 30 km/h vďaka núdzovému brzdiacemu systému, ktorý sa vyžaduje v prípade moderných áut a kamiónov.  

Autori štúdie začali na novom predku pracovať po zrušení maximálnej dĺžky kamiónov. Európska únia maximálnu dĺžku týchto vozidiel zrušila v roku 2019. Zaujímavosťou je, že práve vďaka týmto limitáciám máme v Európe klasické “plochonosé” kamióny oproti ikonickým americkým ťahačom. Výroba kamiónov s plochým predkom maximalizovala nákladový priestor kamiónu, ktorý môže mať maximálnu dĺžku. Vedci ale vysvetľujú, že práve kvôli týmto reguláciám nebolo veľa možností, ako do kamiónov zakomponovať prvky proti nárazu, podobné aké majú osobné autá.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre