NASA a Lockheed Martin predstavili nadzvukové lietadlo X-59

X-59 je nadzvukové lietadlo, ktoré sa pokúsi zistiť, či by mohli byť hlučné nadzvukové lety o niečo tichšie.

Experimentálne lietadlo X-59
Zdroj: NASA, Lockheed Martin Skunk Works

Americká vesmírna agentúra NASA so spoločnosťou Lockheed Martin minulý piatok, 12. januára, oficiálne predstavili supersonické lietadlo X-59. Ide o takzvané “tiché nadzvukové lietadlo”, ktoré bude slúžiť hlavne na experimentálne účely a mohlo by zmeniť spôsob komerčného lietania.  

V minulosti sme mali nadzvukové lietadlo Concord, ktoré malo jeden výrazný nedostatok. Keď lietadlo prelomí zvukovú bariéru, nemôže letieť nad obývanými oblasťami, kvôli obrovskému hluku, ktorý vzniká lietaním rýchlosťami vyššími ako rýchlosť zvuku. Hoci pri zaoceánskych letoch by sa nadzvukové lietadlá mohli využívať, lety nad obývanými oblasťami sú stále problémom, ktoré robia vývoj nadzvukových komerčných lietadiel nepraktickú záležitosť.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Nové experimentálne lietadlo X-59 má slúžiť práve na výskum tichého nadzvukového letu a či je tento obor niečo, do čoho sa oplatí v budúcnosti investovať.  

“Ide o naozaj významný úspech, ktorý sa nám podaril len vďaka ťažkej práci a vynaliezavosti NASA a celého X-59 tímu. Len za pár rokov sa nám podarilo toto experimentálne lietadlo dostať z ambiciózneho konceptu do skutočnosti. Veríme, že lietadlo X-59 nám pomôže zmeniť spôsob, ako cestujeme,” tvrdí zástupkyňa Administrátora NASA, Pam Melroy.  

Lietadlo X-59 hrá centrálnu úlohu v misii Quesst. Jej cieľom je poskytnúť dáta, ktoré by regulátorom pomohli prehodnotiť pravidlá týkajúce sa komerčných nadzvukových letov nad pevninou. Už viac ako 50 rokov viaceré krajiny sveta takéto lety zakázali kvôli hluku, ktoré tieto lietadlá produkovali. X-59 má letieť 1,4-násobkom rýchlosti zvuku, teda približne 1400 km/h.

Dočkáme sa nadzvukových komerčných letov

X-59 má špeciálny tvar a technológie, ktoré umožnia lietadlu dosiahnuť nadzvukovú rýchlosť s tichším sonickým treskom.  

“NASA bude zdieľať dáta a technológie, ktoré vzniknú počas tejto jedinečnej misie. Veríme, že existuje možnosť pre tiché komerčné nadzvukové lety. Vďaka nim sa nám otvoria nové možnosti, z ktorých budú ťažiť aj samotní cestovatelia,” tvrdí Bob Pearce z centrály NASA vo Washingtone.  

NASA už predstavila revolučné lietadlo X-59. V ďalších krokoch agentúra otestuje systémy a pripraví ich na prvý testovací let. Predpokladá sa, že lietadlo po prvýkrát vzlietne ešte tento rok. Po ukončení všetkých letových testov sa X-59 preletí nad vybranými mestami v Spojených štátoch. Tieto lety pomôžu agentúre pochopiť reakciu verejnosti.  

Zároveň treba povedať, že ide o experimentálne lietadlo. Znamená to, že úspech testov neznamená, že sa dostane do praxe. Ak testy dopadnú podľa očakávaní, NASA zverejní technológiu a výsledky experimentov pre ďalšie generácie. Už bude na ďalších spoločnostiach, aby vyvinuli prvé komerčné nadzvukové lietadlo.  

X-59 sa vyznačuje špecifickým dlhým a tenkým nosom, ktorý tvorí približne tretinu dĺžky lietadla. Tento nos pomôže rozbiť tlakové vlny, ktoré by v opačnom prípade vytvorili hlasný sonický tresk. Zaujímavosťou je, že kokpit lietadla nemá okno, ktorým by pilot videl dopredu. Namiesto toho má systém eXternal Vision System, čo je niekoľko kamier s vysokým rozlíšením premietajúce obraz na monitor v 4K rozlíšení.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre