Vracia sa späť éra „Concordov“? NASA s partnermi skúma, ako priniesť komerčné nadzvukové lietadlá späť

Nadzvukové komerčné lety sú dnes vo viacerých krajinách zakázané, kvôli hluku, ktorý vytvárajú. NASA hľadá spôsob, ako ho zjemniť.

nadzvukove lietadlo
Zdroj: Anatoliy Lukich / shutterstock.com

Väčšie komerčné lietadlá letia rýchlosťou približne 900 km/h, čo je 80% rýchlosti zvuku. Americká vesmírna agentúra NASA sa v rámci novej štúdie pozrela na to, či by komerčné lety dokázali letieť až štyrikrát rýchlejšie.

Už dlhšie existuje hypotetický koncept dopravných lietadiel, ktoré by sa zvládli pohybovať rýchlosťami Mach 2 až Mach 4, teda dvojnásobkom až štvornásobkom rýchlosti zvuku. Mnohé krajiny sveta zakazujú nadzvukový let nad obývanými oblasťami, čo z mnohých populárnych trás nerobí vhodný cieľ pre nadzvukové komerčné lety. Približne 50 zaužívaných trás by však mohlo z nadzvukového letu ťažiť.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Americká NASA sa tomuto konceptu venuje už dlhodobo a vstupuje do novej fázy. NASA dala dvom tímom 12-mesačný kontrakt na vytvorenie konceptuálnych dizajnov a navrhnutie časovej osi vývoja nových technológií. V rámci tejto fázy spoločnosti preskúmajú rôzne možnosti nadzvukového cestovania a zhodnotia akým výzvam a rizikám môžu počas vývoja čeliť.

Prví tím vedie spoločnosť Boeing s partnermi Exosonic, GE Aerospace, Rolls-Royce a ďalšími. Druhý tím vedie Northrop Grumman s partnermi Blue Ridge Research, Boom Supersonic a ďalšími. Spoločnosti musia za 12 mesiacov priniesť plán vývoja technológií vrátane systému pohonu, motora, tepelného manažmentu a materiálov, ktoré vydržia aj pri nadzvukových rýchlostiach.

„Koncepty a časová os vývoja sú dve dôležité veci, ktoré je dobré mať v rukách na konci projektu. V rámci snahy vyvinúť nadzvukové komerčné lietadlo však musíme brať do úvahy aj bezpečnosť, efektívnosť a socioekonomické faktory. Inovácia je kľúčom, no potrebujeme inovovať zodpovedne. Tak môžeme priniesť cestovateľom výhody, zatiaľ čo budeme šetrní k prostrediu,“ tvrdí Mary Jo Long-Davis, manažérka projektu Hypersonických technológií.

Budeme lietať nadzvukovo?

NASA a partneri majú pred sebou mimoriadne kritickú fázu výskumu. Na jej konci by vesmírna agentúra a komerčné spoločnosti mali mať v rukách dostatok materiálov na to, aby sa rozhodli, či sa koncept nadzvukového komerčného cestovania vyplatí skúmať s vlastnými prostriedkami.

Americká vesmírna agentúra momentálne vedie svoj vlastný projekt Quesst, ktorého cieľom je získať dáta, vďaka ktorým by mohli zhodnotiť, či je nadzvukový let nad pevninou možný, hlavne kvôli obývaným oblastiam. Ak by sa ukázalo, že áno, potom by spoločnosti mohli prejsť k vývoju nových technológií. Možnosť nadzvukového letu by výrazne znížila čas, ktorý strávime v lietadle pri cestovaní do iných krajín sveta.

Zákaz pre komerčné lety cestovať nadzvukovou rýchlosťou Spojené štáty prijali pred 50 rokmi. Dnes sú zakázané v rôznych kútoch sveta. Problémom je sonický tresk, ktorý vzniká keď lietadlo prelomí zvukovú bariéru. Obyvateľom vadil obrovský hluk, ktorý vznikal keď im nad hlavami prelietavali vojenské stíhačky. Dnes sa vedci domnievajú, že sonický tresk možno nejakým spôsobom zjemniť, no v 60. a 70. rokoch neexistovala technológia, ktorá by to dokázala. NASA vyvíja koncept nadzvukového lietadla X-59, ktoré by dokázalo letieť oveľa tichšie ako tradičné nadzvukové lety.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre