ANDROIDSpravodajstvoWindows

Mozilla varuje pred prichádzajúcim zákonom EÚ: Aj s jednoduchšou voľbou predvoleného prehliadača nás môžu spoločnosti manipulovať!

Na budúci rok príde do platnosti Zákon o digitálnych trhoch, ktorý bude vyžadovať jednoduchšiu obrazovku voľby predvoleného prehliadača.

Európska únia už na budúci rok uvedie do platnosti Zákon o digitálnych trhoch. Ten nariadi spoločnostiam, ktoré vlastnia najrozšírenejšie operačné systémy, aby užívateľom poskytli jednoduchšiu a prehľadnejšiu obrazovku pri výbere predvoleného internetového prehliadača. 

Tento zákon sa dotýka primárne operačných systémov iOS, Android a Windows, ktoré vlastnia spoločnosti Apple Google a Microsoft. Zdá sa však, že spoločnosť Mozilla, ktorá vytvorila populárny Firefox, má proti tomuto zákonu nejaké výhrady. Ako informuje portál The Register, Mozilla si myslí, že aj keď spoločnosti do svojich operačných systémov takéto okno implementujú, užívateľ môže byť stále manipulovaný spoločnosťami vybrať si internetový prehliadač. 

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Na to aby mohla byť voľba naozaj slobodná, tak by obrazovka mala propagovať konkurenciu, nie špecifického predajcu.  

“V základoch náš výskum dokazuje, že dizajn obrazovky výberu predvoleného prehliadača možno považovať za absolútne kritický. Operačné systémy majú schopnosť a aj dôvod potlačiť užívateľov k svojim vlastným produktom. To nie je nič nové. Zistili sme však, že aj najmenšie zmeny môžu výrazne ovplyvniť efektivitu výberu prehliadača,”, tvrdí Mozilla.  

Inými slovami, aj pri tejto obrazovke, ktorá by nám mala v praxi umožniť jednoduchší výber predvoleného prehliadača, môžu vlastníci najpopulárnejších operačných systémov uplatniť takzvané “temné vzorce”. Tie znamenajú formu užívateľských rozhraní a dizajnových prvkov, ktoré majú jediný cieľ – naviesť vás k niečomu, čo ste v skutočnosti urobiť nechceli, či už omylom alebo ste mali pocit, že v skutočnosti ide o váš nápad.  

Voľba prehliadača nemusí byť slobodná

Príkladom temných vzorcov sú napríklad “triky” Googlu ohľadom sponzorovaných príspevkov. Spoločnosť postupom času zmenšovala štítok označujúci reklamné príspevky, aby ste ako užívateľ ľahšie klikli na zaplatený obsah. Ďalším príkladom môže byť napríklad odstránenie účtu na Facebooku. Tu sa musíte preklikať cez milión rôznych obrazoviek, ktoré sa vás snažia presvedčiť o tom, ako budete každému chýbať.  

V prípade voľby predvoleného prehliadača Mozilla vysvetľuje, že musia existovať tretie strany, ktoré by dozreli na to, že pri výbere nebudú užívateľa manipulovať žiadne temné vzorce. V rámci svojho prieskumu Mozilla vyspovedala 12-tisíc ľudí z Nemecka, Poľska a Španielska. Išlo o užívateľov Androidu alebo Windowsu.  

Prieskum odhalil napríklad to, že poradie prezentovaných prehliadačov má výrazný vplyv na to, aký užívateľ zvolí ako predvolený. Zároveň sa ukázalo, že ak sa voľba prehliadača ukáže hneď počas prvého použitia predinštalovaného prehliadača, väčšina ľudí ho zvolí ako predvolený. Až 98% užívateľov by preferovalo, ak by mali k dispozícii voľbu prehliadača.  

Obrazovky s voľbou prehliadača sa vyžadovali už v minulosti, no v tej dobe sme mali na trhu inú situáciu.

“Tieto obrazovky sa objavili v dobe, kedy neboli trhy drasticky naklonené k dominantnej spoločnosti. Zároveň sa objavovala konkurencia, ktorá mala viac-menej vyrovnané sily,” tvrdí zdroj z Microsoftu, ktorý sa nechcel nechať menovať.  

Spoločnosť Microsoft sa vyjadrila, že obrazovka s voľbou predvoleného prehliadača sa objavila aj medzi rokmi 2009 a 2014. Počas tohto obdobia stratil Internet Explorer popularitu voči Chromu, Firefoxu a Safari.  

Obrazovky s voľbou predvoleného prehliadača prídu do Európy na budúci rok a v tomto smere uvidíme, ako táto zmena bude vyzerať.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy
Tagy
Zobraziť komentáre
Close
Close