BezpečnosťSpravodajstvo

Ako nami spoločnosti manipulujú? Dizajn temných vzorcov používajú mnohé portály a e-shopy!

Google, Facebook, či internetové obchody. Temné vzorce sú všade okolo nás.

Niekedy sa pri online nakupovaní stane, že sa nám v košíku objaví niečo, čo sme tam nedávali. Či už ide o príslušenstvo k tovaru, predĺžená záruka alebo niečo iné, napríklad sme sa prihlásili na pravidelné odoberanie newslettera. Občas sa stane, že ak niečo nechceme, musíme odškrtnúť určitú kolónku, inak potom minieme buď viac peňazí alebo času.

Nejde síce o podvod, no mnohí z nás podvihnú nad takýmto správaním obočie. Hlavnou myšlienkou predajcov je však nachytať tých, ktorí sú nepozorní. Využívajú na to niečo, čo sa profesionálne nazýva dizajn temných vzorcov, vysvetľuje portál How Stuff Works.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Ide o formu užívateľských rozhraní a dizajnových prvkov, ktorých cieľom je oklamať vás, aby ste urobili niečo, čo v skutočnosti urobiť nechcete a idú na to naozaj šikovným spôsobom. Štúdia z roku 2019 zistila, že čím je stránka populárnejšia, tým je pravdepodobnejšie, že na nej nájdete temné vzorce v hocijakej forme. Príkladom môže byť aj spoločnosť Google, ktorá upravila vyhľadávanie tak, aby ste ťažšie rozoznali čo je hľadaný výraz a čo je reklama. Ak omylom kliknete na reklamu, Google zarobí.

Ďalším príkladom sú sociálne siete. Ak si chcete vymazať účet na Facebooku, musíte prejsť milión jedným krokom, pričom sa vás stránka pokúša emočne vydierať tým, že budete vašim priateľom chýbať. Množstvo obchodov temné vzorce využíva. Jednou formou môže byť prezentovanie dodatočných poplatkov tesne pred zaplatením. V tomto bode pravdepodobne už nákup nezrušíme. Iné obchody sa v nás snažia vzbudiť pocit tlaku tým, že umiestnia vedľa tovaru obrovské odpočítavadlo času, za koľko sa výhodná akcia končí. Najznámejším je vytvorenie falošnej predstavy  o tom, že mnohí ďalší ľudia produkt hodnotili piatimi hviezdičkami.

Manipulácia užívateľa

Niektoré uplatňované triky vás majú len zmiasť, zatiaľ čo iné vás bez hanby klamú. Pojem temné vzorce vznikol v roku 2010 a zaviedol ho Harry Brignull. Vytvoril aj portál DarkPatterns.org, kde si môžete pozrieť najrôznejšie temné vzorce a aj portály, ktoré ich využívajú. Temné vzorce internetu prirovnáva k obchodu IKEA. Je známe, že ak raz do tohto obchodu zavítate, len ťažko sa dostanete von. Prechádzate totiž bludiskom, v ktorom na vás pozerá množstvo rôznych produktov. Vy tak kupujete aj to, čo ste kúpiť nechceli.

„V digitálnom svete sa bludiská tvoria ľahšie. Nič vám nebráni vytvoriť proces nákupu, ktorý sa skladá aj z dvadsiatich krokov,“ vysvetľuje Brignull.

Pri temných vzorcoch však spoločnosti preskakujú jemnú manipuláciu a prechádzajú rovno do „tvrdého podvodu“, ako tvrdí Brignull. Po prvýkrát si temné vzorce začal všímať od roku 2009. Spočiatku ich považoval za chyby, ktoré akoby niekto navrhol úmyselne. Neskôr si uvedomil, že tieto dizajnové „chyby“ spoločnostiam prospievajú.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy
Tagy
Zobraziť komentáre
Close
Close