Môžete skontrolovať obsah balíka, ktorý vám doručil kuriér ešte predtým, ako ho prevezmete?

Pýtali sme sa doručovateľských spoločností, či môžete balík otvoriť a skontrolovať jeho obsah, keď vám ho doručí kuriér ešte predtým, ako ho prevezmete.

balik kuriebalik kurierr.jpg
Zdroj: RoseBox رز باکس on Unsplash

Možno aj vám v posledných dňoch volal kuriér s tým, že vám nesie balík, ale vy ste si nič neobjednali. Ide o nový typ podvodu, kedy vám kuriér skutočne nesie dobierku, no vy ste si nič nekúpil. Na tento podvod sme upozorňovali nedávno, pričom sa mu v našich končinách dobre darí. Viacero adresátov takéhoto balíka v uplynulých dňoch zdieľalo na sociálnych sieťach ich príbeh, kedy im došiel bezcenný a neobjednaný tovar, za ktorý bez mála zaplatili niekoľko desiatok € alebo ešte viac.

Ako sme nedávno upozorňovali, tak dostať sa späť k peniazom pri tomto type podvodu, ktoré ste uhradili, je prakticky nemožné. Ide o obzvlášť nebezpečný podvod, keď skutočne čakáte zásielku alebo niekto z vašej domácnosti ju čaká, a vy v dobrej viere balík preberiete. Odosielatelia týchto balíkov sú často z krajín mimo Európskej únie, hoci sa môžu vydávať za regulárne obchody pôsobiace u nás. Bohužiaľ, vzhľadom na právomoci a jurisdikciu našich úradov, je to na dlhé lakte, aby ste sa dostali k peniazom, ktoré ste zaplatili.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Môžete balík otvoriť pred kuriérom a neprevziať ho?

V súvislosti s vzrastajúcim počtom podvodov s balíkmi, sme kontaktovali najväčších doručovateľov zásielok v našom regióne, aby sme sa opýtal, či máte právo pozrieť sa na zásielku ešte predtým, ako ju preberiete.

Odpovede, ktoré sme dostali, vás ale nepotešia. Doručovateľské spoločnosti dávajú od obsahu balíkov ruky preč, že to nie je ich zodpovednosť. Zodpovedajú len za doručenie balíka z bodu A do bodu B, čo prízvukujú.

„Adresát by mal pri preberaní zásielky balík skontrolovať. Ak očakáva určitý tovar, mal by si všímať či mu zodpovedá hmotnosť, tvar a rozmery. Ak napríklad objednal topánky, nemal by prijať balík veľkosti obálky a naopak. Kuriér však nepozná obsah zásielky a ani nezodpovedá za to, či internetový obchod skutočne poslal tovar, ktorý si zákazník objednal a po otvorení balíka už nemôže tovar prevziať späť.

Ak zákazník internetového obchodu zistí, že mu obchodník dodal iný tovar, ako si objednal, mal by reklamáciu smerovať na predajcu. Ak sa cítia podvedení, môžu sa obrátiť aj na Slovenskú Obchodnú Inšpekciu, Európske Spotrebiteľské Centrum alebo dokonca na políciu. Tieto inštitúcie sú vybavené na riešenie spotrebiteľských sporov a môžu poskytnúť potrebnú pomoc a usmernenie.“, uviedol Peter Pavuk, generálny riaditeľ DPD SK pre náš portál.

Podobnú odpoveď sme dostali aj od Slovenskej pošty, ktorá konkrétne uviedla:

„Slovenská pošta ako doručovateľ zodpovedá za doručenie balíka v stanovenej lehote prepravy. Pošta nenesie zodpovednosť za obsah balíka. Za obsah balíka zodpovedá odosielateľ, v tomto prípade pravdepodobne eshop, ktorý odosielal objednaný tovar. Zákazník by mal preto komunikovať s eshopom, ktorý zaslal iný ako objednaný tovar. Balík adresát buď preberie, alebo nepreberie. Otvoriť balík môže adresát po prebraní balíka.“, uviedol pre náš portál Martin Guzi, vedúci odboru komunikácie. „..za obsah balíka zodpovedá odosielateľ. Slovenská pošta ako doručovateľ zodpovedá za nedodanie, stratu, zničenie, odcudzenie, poškodenie obsahu alebo za úbytok obsahu balíka.“, doplnil.

Spoločnosť GLS, ako jeden z lídrov na trhu s doručovaním tovaru, pre náš portál uviedla:

„Ak je zákazníkovi doručený tovar, ktorý si neobjednal v danej veci je potrebné kontaktovať odosielateľa balíka. Prepravná spoločnosť neberie zodpovednosť za obsah balíka.“

V prípade spoločnosti Packeta, tá s nami zdieľala nasledovné stanovisko:

„V prípade akýchkoľvek problémov s doručenou zásielkou je možné takúto zásielku na výdajnom mieste alebo od kuriéra neprebrať, v tom prípade sa vráti naspäť odosielateľovi. Ak si takýto balíček vyzdvihnete zo Z-BOXu alebo ho otvoríte až neskôr, odporúčame kontaktovať zákaznícky servis, ktorý bude každý prípad riešiť individuálne priamo s konkrétnym zákazníkom. V prvom rade je vždy nutné zistiť, či ide o chybu e-shopu, zámenu balíkov alebo pokus o podvod. 

V prípade, že chybu urobil obchodník pri spracovávaní vašej objednávky, je postup rovnaký ako pri bežnej reklamácii tovaru. Do vyplnení príslušných formulárov podľa pokynov e-shopu môžete zásielku vrátiť cez aplikáciu Packeta a Z-BOXy alebo výdajné miesta. 

Ak by k zámene zásielok prišlo počas prepravy tovaru Packetou, poprosíme ho, aby zásielku odniesol na ľubovoľné výdajné miesto Packety, kde zásielke pridelíme nové Z-číslo a bezplatne ju prevezieme k nám, kde situáciu zanalyzujeme. Pokiaľ s odnesením zásielky na výdajné miesto nesúhlasí, zabezpečíme, aby ju prišiel vyzdvihnúť kuriér.

Zásielku potom vrátime do e-shopu alebo, ak prišlo k zámene a je to možné, doručíme správnemu adresátovi. Zároveň takémuto zákazníkovi dohľadáme a doručíme správnu zásielku, ktorú si objednal.“

Majte preto na pamäti, že keď vám príde tovar, ktorý ste si neobjednal a kuriér žiada od vás poplatky, tak je lepšie balík neprezvať, ako neskôr ľutovať. Rovnako buďte ohľaduplný aj voči kuriérom a netlačte na nich, aby ste si mohli pozrieť obsah balíka ešte predtým, ako ho prevezmete.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre