BezpečnosťSpravodajstvo

Slovákom chodia neobjednané balíky na dobierku! Ide o nový podvod. Ako sa brániť a neprísť o peniaze?!

Slovákom chodia neobjednané balíky na dobierku. O čo ide?

Stretnúť sa s podvodom v kybernetickom priestore nie je vôbec náročné. Chodia nám falošné e-maily, podvodné SMS správy a často nám podvodníci aj telefonujú. Kybernetický priestor je pre nich doslova ideálnom nástrojom, ako sa vyhýbať riziku, že budú neskôr odhalení a potrestaní. Neznamená to ale, že v tom reálnom svete sme v bezpečí.

Najnovšie Európske spotrebiteľské centrum v Slovenskej republike upozorňuje na podvod, ktorý má prienik naprieč online a reálnym svetom. Pravdepodobne aj vy nakupujete online. V kybernetickom priestore je určite dobré poznať znaky podvodného e-shopu, aby ste sa im vyhli. Mohlo by sa zdať, že ak viete identifikovať takýto obchod, tak sa nemôžete stať obeťou podvodu, ktorý súvisí s online nakupovaním. Nie je ale tomu celkom tak.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Podvod so zasielaním neobjednaných balíkov na dobierku

Úrad najnovšie upozorňuje na rozmáhajúci sa podvod. Konkrétne na to, že podvodníci rozosielajú neobjednané objednávky a pýtajú za ne peniaze. Postup pri tomto útoku je veľmi jednoduchý. Podvodník zabalí brak do škatule a odošle vám ho cez kuriérsku službu. Samozrejme, peniaze, ktoré pýta za tovar, neodzrkadľujú jeho reálnu hodnotu. Podvodníci sa pri tomto type podvodu spoliehajú na to, že nakupujete na internete pravidelne a jednoducho sa tento balík stratí v ďalších objednávkach, ktoré ste si kúpili online. Prípadne, že niektorí člen domácnosti si niečo kúpil a vy jednoducho preberiete v dobrej viere balík za neho.

„Spotrebiteľka uvádza, že na ich domovskú adresu dorazila zásielka. Následne po jej prevzatí a zaplatení zistila, že si ju nikto z jej rodiny neobjednal. Na jej prekvapenie obsahovala aj faktúru za ďalšiu plánovanú zásielku v marci. Odosielateľ zásielky ju následne opakovane kontaktoval a žiadal úhradu ďalšej platby a na žiadosti o vrátenie platby za dobierku nereagoval. Následne spotrebiteľke začali chodiť výzvy od spoločnosti zaoberajúcej sa mimosúdnym vymáhaním pohľadávok, ktoré boli jednoducho vhodené do schránky bez pečiatky a podpisu. Tieto listy boli zrejme od spoločnosti, ktorá sa zaoberá mimosúdnym vymáhaním.“, vysvetľuje úrad na svojom webe.

Ako podvodník vie, komu poslať balík

Útočník môže vašu adresu získať z rôznych únikov dát zo služieb, prípadne si vás môže vytipovať aj náhodne.

Ako sa brániť pred týmto typom podvodu?

To najzakladanejšie pravidlo je, aby ste nepreberali zásielky, ktoré ste si neobjednali a to hlavne v situácii, ak od vás doručovateľská spoločnosť požaduje platbu. Ak si nie ste istý, či ide o regulárnu zásielku, pozrite sa od koho je, či ste si tam skutočne objednali tovar. Ak zistíte, že balík ste si objednali, skontrolujte si, či zásielka bola z e-shopu už expedovaná a či sedí číslo balíka spolu s číslom objednávky z obchodu. Útočník sa môže potenciálne nabúrať do e-shopu a sledovať zásielky, ktoré majú byť doručené na dobierku a zneužiť túto informáciu.

„Pred samotným prevzatím balíka si skontrolujte, či veľkosť a hmotnosť zásielky zodpovedá objednanému tovaru, ako i to,  či sú na doručovanom balíku uvedené riadne identifikačné údaje obchodníka, od ktorého ste si tovar objednali.“, prízvukuje úrad.

Ak spoločnosť vymáha platbu cez vymáhačskú spoločnosť, požiadajte o dôkazy o uzavretí zmluvy. Požadujte zároveň odstránenie osobných údajov vrátane písomného potvrdenia, že tak spravili.

Ako ale úrad hovorí v závere, ak ste sa stali obeťou tohto podvodu, tak náročné získať peniaze späť. Ak ide o spoločnosť, ktorá vás podviedla z krajiny mimo Európskej únie, tak je takmer nemožné. Nehovor viac o tom, že na to, aby ste si mohli nárokovať peniaze späť, tak musíte vedieť, kto bol odosielateľ balíka. Často na škatuli sú ale uvedené falošné kontaktné informácie.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy
Zobraziť komentáre
Close
Close