Morfujúci hypersonický motor môže byť prvým svojho druhu: Oproti iným nadzvukovým motorom prinesie výrazne vyšší výkon

Výskumníci pracujú na koncepte motora, ktorý by sa mohol konfigurovať aj pri nadzvukovom lete.

nadzvukove lietadlo
Zdroj: Anatoliy Lukich / shutterstock.com

Americké Námorné výskumné laboratórium dotuje projekt “morfujúceho hypersonického motora”, ktorý by umožnil cestovanie mimoriadne vysokými rýchlosťami. Na tomto motore pracujú výskumníci z University of Central Florida, ktorí sa už v tomto smere venovali hypersonickému pohonu.  

Hypersonické motory umožňujú cestovať rýchlosťami mach 6 až 17, teda 6-17 násobkom rýchlosti zvuku. Využitia takéhoto pohonu sú ako v komerčnej tak aj vesmírnej sfére. Hypersonické motory nie sú úplnou novinkou, existujú už od 60. Rokov minulého storočia, no momentálne prebiehajú medzi svetovými veľmocami preteky v tom, kto dokáže vyvinúť technológie na dlhší hypersonický let.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Výskumníci dostali nedávno od amerického Námorného výskumného laboratória NRL grant v hodnote 450-tisíc amerických dolárov. Cieľom je vyvinúť hypersonický motor, ktorý by dokázal priamo počas letu meniť svoju konfiguráciu. To by mohlo pomôcť optimalizovať výkon.  

“Väčšina hypersonických motorov má fixnú konfiguráciu kvôli náročným podmienkam počas letu”, tvrdí hlavný vyšetrovateľ projektu, Kareem Ahmed.  

Dodáva, že prispôsobiteľný motor by mohol znamenať výrazný skok vo výkone hypersonických motorov. Vylepšiť by sa mohol aj ťah a celková dĺžka doletu. Konfigurovateľný hypersonický motor by bol zároveň prvým svojho druhu. Výskumníci pracovali v minulosti na motoroch scramjet, ktoré umožnili spaľovanie vzduchu aj v nadzvukových rýchlostiach, bez potreby spomaliť na podzvukovú rýchlosť ako v prípade tradičných tryskových motorov.  

Výskumníkom sa už podarilo vytvoriť aerotermodynamický model konfigurovateľného hypersonického motora. Momentálne prebieha experimentálne testovanie, na základe ktorého výskumníci zistia výkon takéhoto motora. Laboratórium vedené Ahmedom sa už roky považuje za lídra v supersonických a hypersonických pohonných systémoch. Ahmed niekoľko rokov pracoval ako senior inžinier pri vývoji pokročilých motorových systémoch.  

Budúcnosť hypersonického cestovania

Hypersonická technológia by mohla získať uplatnenie hlavne vo vojenskej sfére. Spomínali sme už na začiatku, že výskumníci vidia potenciálne využitie aj v komerčnej sfére, čo by sa mohlo jedného dňa stať realitou možno aj v oblasti komerčných letov. Dnes veľké komerčné lietadlá letia rýchlosťou približne 900 km/h, čo je 80% rýchlosti zvuku. Cestovať nadzvukovo má väčšina krajín zakázané, kvôli ruchu, ktorý vytvára sonický tresk.  

Americká NASA však so svojimi partnermi pracuje na koncepte lietadla, ktoré by mohlo nadzvukovo cestovať oveľa tichšie. Aj tento projekt nateraz ostáva vo fáze konceptu. NASA momentálne skúša vyhodnotiť, či sa vôbec komerčné nadzvukové cestovanie oplatí skúmať. K tomu má pomôcť projekt Quesst, ktorého cieľom je získanie dát, vďaka ktorým by mohli zhodnotiť reálnosť nadzvukových komerčných letov.  

USA má nadzvukové komerčné lety nad obývanými oblasťami zakázané už od 50. rokov minulého storočia, neskôr sa pridali aj iné krajiny. Ako sme už spomínali, hlavným problémom je obrovský hluk vznikajúci preletom lietadla letiaceho nadzvukovou rýchlosťou. V 60. a 70. rokoch minulého storočia neexistovala technológia na zjemnenie sonického tresku, no to sa teraz môže zmeniť.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre