Kedy je e-shop považovaný za rizikový? V týchto prípadoch sa mu vyhnite, aby ste neprišli o peniaze

Pozrite sa na dôvody, kedy Obchodná inšpekcia SR označí internetový obchod ako rizikový. Ak obchod napĺňa nejaké z týchto podmienok, tak je dobré zvážiť, či v ňom nakúpite.

ako platit na internete bezpecne
Zdroj: pixabay.com (geralt), Vosveteit.sk

Čoraz viac Slovákov nakupuje online, no len málokto si pred objednaním tovaru cez internet uvedomuje riziká spojené s nákupom. Väčšina z nás hľadí hlavne na cenu a ak tá je atraktívnou, tak dlho neváhame a tovar si objednáme a čakáme, kým nám príde. Ak narazíme na podvodný e-shop, tak v tom lepšom prípade nám príde produkt, ktorý síce vyzerá ako ten, čo sme si objednali, ale ide o falzifikát. V tom horšom tovar nikdy nedorazí. V minulosti sme viackrát upozorňovali na podvodné e-shopy, ktorým sa je dobré vyhnúť. No otázkou je, kedy je internetový obchod vyhodnotený ako nedôveryhodný alebo rizikový? Poďme sa na túto tému pozrieť hlbšie s Obchodnou inšpekciou SR (SOI).

Od týchto e-shopov dajte radšej ruky preč

V minulosti SOI poukázalo na takmer dve desiatky internetových obchodov, ktorým sa je lepšie vyhnúť. Dôvodom je, že boli vyhodnotené ako rizikové. V niektorých prípadoch obchody nedoručovali tovar vôbec, v ďalšom prípade bol tovar doručený výrazne neskôr ako mal byť, alebo internetový obchod prestal po prijatí platby komunikovať. No tých dôvodov, prečo môže byť e-shop zaradený medzi rizikové obchody, je výrazne viacej.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Poďme sa spolu nižšie pozrieť na hlavné dôvody, kedy môže byť e-shop vyhodnotený ako rizikový:

  • chýbajúce informácie o prevádzkovateľovi e-shopu/predávajúcom: z webovej stránky nie je jasné, s kým spotrebiteľ uzatvára kúpnu zmluvu a voči komu si tak môže uplatňovať svoje spotrebiteľské práva,
  • chýbajúce obchodné podmienky, nezverejnený reklamačný poriadok vrátane informácií o tom, komu a kam je potrebné zaslať reklamovaný tovar,
  • nesplnené informačné povinnosti, najmä vo vzťahu k možnosti odstúpenia od zmluvy do 14 dní bez udania dôvodu,
  • obchodné podmienky, prípadne reklamačný poriadok sú v rozpore so zákonom,
  • zvýšené množstvo spotrebiteľských podaní, ktoré SOI v súvislosti s e-shopom eviduje,
  • upozornenia na rizikovosť e-shopu dozornými orgánmi iných členských štátov EÚ,
  • e-shop vzbudzuje dojem, že ide o slovenského prevádzkovateľa/predávajúceho, je ale prevádzkovaný subjektom z krajiny mimo EÚ, čo môže podstatným spôsobom sťažovať uplatňovanie spotrebiteľských práv (napr. odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu, reklamácia….),
  • prevádzkovateľ e-shopu/predávajúci sa nachádza v konkurznom konaní a je potrebné, aby si spotrebitelia uplatnili svoje nároky príslušnou formou (napr. u správcu konkurznej podstaty).

SOI ďalej doplňuje, že ak je e-shop zaradený medzi rizikové, tak nemusí ísť automaticky o podvodný online obchod, no používatelia by mali byť obozretní a mali by mať na pamäti, že nákup nemusí prebehnúť tak, ako je to bežné.

„Opakujeme, že zaradenie webových stránok na zoznam rizikových e-shopov má len informatívny charakter a je len odporúčaním pre spotrebiteľov. Konečné rozhodnutie o nákupe učiní spotrebiteľ sám.“, prízvukuje úrad.

Stretli ste sa už s podvodným alebo rizikovým e-shopom aj vy? Dajte nám vedieť nižšie v komentároch alebo na sociálnych sieťach.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre