Jedinečný typ pasívneho maglevu sa prešiel po existujúcej železnici. Pozeráme sa na budúcnosť dopravy?

IronLev je mimoriadne zaujímavým konceptom maglev vlaku, ktorý nepotrebuje predraženú infraštruktúru.

vlak
Zdroj: 06photo / Shutterstock.com

Ak ste oboznámení s Muskovým Hyperloopom, pravdepodobne máte predstavu o tom, čo to maglev vlak zhruba je. Ide o formu dopravy, ktorá sa skladá z vákuovej trubice a kabíny, ktorá levituje nad koľajami. Koncept maglev vlakov sľubuje rýchlu dopravu, no dostať ho do praxe nie je až také jednoduché.  

Maglev vlaky sú rýchle, tiché a prekvapivo si vyžadujú nízku údržbu. Mimoriadne nákladným a komplexným počinom je však vybudovanie potrebnej infraštruktúry. Ako ale informuje portál New Atlas, Taliansko otestovalo novú formu pasívneho maglevu, ktorý funguje na normálnych koľajniciach.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Ide o projekt IronLev, ktorý vznikol ešte v roku 2017 v spolupráci spoločností Girotto Brevetti a Ales Tech. IronLev je startupom univerzitných študentov, ktorí vytvorili nosný systém pre súťaž Hyperloopu.  

Namiesto použitia elektromagnetov, ktoré by vlak držali nad traťou, systém IronLev používa vzduch, ktorý fyzicky separuje vozidlo od koľají. Už v dobe založenia spoločnosti vznikla demonštračná technológia pasívnej ferromagnetickej levitácie. V roku 2018 ju vedci demonštrovali vybudovaním platformy, na ktorej sa nachádzala Tesla vážiaca zhruba 2 tony. Tento vozík mohol človek posunúť len jemným dotykom.  

“Vďaka našej technológii môžeme posunúť niekoľkotonový vozeň s rovnakou silou, s akou by sme so zeme zodvihli približne 10 kg batoh,” tvrdí spoluzakladateľ projektu IronLev, Luca Cesaretti.  

Budúcnosť železničnej dopravy?

Projekt IronLev má našliapnuté naozaj dobre. Pri výstavbe tradičného maglev vlaku sa vyžaduje postavenie mimoriadne nákladnej infraštruktúry. IronLev na jazdu využíva viac ako 1,5-miliónov kilometrov existujúcich železníc po celom svete. Znamená to, že náklady na vybudovanie dodatočnej infraštruktúry sa znižujú drasticky.  

V rámci najnovšej demonštrácie sa testovací stroj IronLev prešiel po 2 km dlhom úseku železnice. Prototyp sa nadnášal na magnetických lyžiach a vážil približne tonu. Spoločnosť informuje, že toto vozidlo počas testu dosiahlo rýchlosť 70 km/h, čo bol limit, ktorý sa určil ešte pred testom. Viac informácií z testovania ale spoločnosť nezverejnila.  

Čo však prezradila je to, že sa nevyžadovali žiadne ďalšie úpravy už existujúcej železničnej trate. IronLev tvrdí, že ich patentovaná technológia je extrémne lacná. Spoločnosť sa so svojim konceptom blíži ku komerčnému uplatneniu, no má pred sebou ešte nejakú cestu. V ďalších krokoch plánujú vybudovať 20-tonové vozidlo, ktoré by sa po železničnej trati prešlo rýchlosťou 200 km/h.  

Uvidíme, ako prebehnú ďalšie testovacie kolá tohto konceptu. IronLev v sebe ukrýva prístup udržateľnej a tichej hromadnej dopravy. Maglev vlaky sa momentálne vyvíjajú aj v Číne. Vo februári spoločnosť CASIC informovala, že ich maglev vlak T-Flight prekonal rýchlostný rekord, išiel údajne rýchlejšie ako 623 km/h. Cieľom spoločnosti je dosiahnuť rýchlosť 1 000 km/h, no v tomto prípade ide o tradičný maglev vlak s vákuovou trubicou.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre