Inžinieri vyvinuli batériu, ktorá rieši jeden z najväčších strašiakov. Elektromobily by sme mohli nabiť bleskovou rýchlosťou!

Veľké množstvo vodičov nechce elektromobil, pretože sa boja niekoľkohodinového nabíjania. Táto batéria to má zmeniť.

nabijanie elektromobilu
Zdroj: PATIWIT HONGSANG / Shutterstock.com

Výskumníci z Cornell Engineering vytvorili nový typ lítiovej batérie, ktorá by sa dokázala nabiť do piatich minút. Táto batéria je najrýchlejšou než akákoľvek batéria na trhu, pričom si drží stabilný výkon aj po mnohých nabíjacích cykloch.  

Táto batéria by mohla nájsť uplatnenie vo sfére elektromobilov. Autori štúdie vysvetľujú, že vďaka nej by mohli pomôcť prekonať vodičom obavy z dojazdu ich elektrického vozidla. Obavy vyplývajú z toho, že elektromobily zatiaľ nedokážu prejsť veľkú vzdialenosť bez toho, aby ich museli vodiči nabíjať dlhé hodiny.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

“Obavy z dlhého nabíjania batérie po ceste sú väčšou bariérou k elektrifikácii dopravy, než akékoľvek iné známe batérie,” tvrdí Lynden Archer, výskumník z Cornell University, ktorý sa podieľal na výrobe novej batérie.  

Archer vysvetľuje, že ak máme batériu, ktorá nabije elektromobil do piatich minút, potom sa nemusíme venovať vývoju vozidiel, ktoré by na jedno nabitie prešli napríklad 500 km, stačilo by nám s prehľadom menej. To by zároveň viedlo k lacnejším elektromobilom a ich rýchlejšej adaptácii. 

Aj v elektromobiloch nájdeme lítium-iónové batérie, ktoré sú spoľahlivé, ľahké a energeticky efektívne. Ich nevýhodou je však to, že sa nabíjajú hodiny a nedokážu zvládnuť veľké nápory elektrického prúdu. Cieľom nového výskumu preto bolo navrhnúť praktickejšiu lítium-iónovú batériu.  

Rýchlejšie nabíjanie a dlhšia výdrž batérií pre elektromobily

Z praxe vieme, že aj pri smartfónoch chceme, aby sa zariadenie nabilo rýchlo a malo veľkú výdrž batérie. Výskumníkom sa k tomuto cieľu podarilo priblížiť vďaka anóde vyrobenej z india, ktorú spájali s rôznymi katódami. Striedaním materiálov hľadali batériu, ktorá by sa nabíjala rýchlo a vybíjala pomaly.  

V rámci nového výskumu vedci hľadali materiály, ktoré by priniesli batérii čo najlepšie vlastnosti. Počas výskumu identifikovali indium ako mimoriadne sľubný materiál, ktorý by mohol dodať batérii schopnosť rýchleho nabíjania. Okrem toho však anóda z india zabezpečuje udržiavanie náboja aj dlhodobejšie.  

“Výsledkom našej práce je batéria, ktorej elektróda je každý nabíjací cyklus v stabilnom morfologickom stave. To je presne to, čo našej rýchlonabíjacej batérii umožňuje udržať kapacitu aj po niekoľkých tisícoch nabíjacích cyklov,” hovorí Archer.  

Ak by sa táto technológia spojila s bezdrôtovým indukčným nabíjaním na cestách, to by ešte viac urobilo z elektromobilov atraktívny produkt pre zákazníkov. Indium má síce perfektné vlastnosti, no jeden z jeho nedostatkov je to, že je ťažký. Autori štúdie však naznačujú, že v budúcnosti by mohli použiť generatívne AI technológie na to, aby odhalili iné ľahšie materiály s rovnakými vlastnosťami. Existuje reálna šanca, že existujú materiály, ktoré by boli pre takéto batérie ideálne, no ešte sme tieto materiály neskúmali. Výskumníci teda pokračujú vo svojej práci a v ďalších výskumoch budú hľadať alternatívy pre indium.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre