Ako dlho vydrží batéria elektromobilu? Toto by ste mali vedieť, ak zvažujete kúpu takéhoto vozidla

Elektromobily nie sú na cestách dlho, no jednou z najväčších otázok je, ako dlho vydrží ich batéria. Odpoveď vás prekvapí.

elektromobil nabijanie auta
Zdroj: unsplash.com (Andrew Roberts)

Elektromobily podľa mnohých predstavujú zelenšiu budúcnosť dopravy, no aj experti sa zatiaľ zhodujú na tom, že tieto vozidlá majú niekoľko výrazných nedostatkov, ktoré bežného zákazníka odradia od kúpy.  

Prvým a najdôležitejším je pravdepodobne cena. Elektromobily nás vyjdú častokrát viac ako automobily s tradičnými spaľovacími motormi a to nehovoríme ani o ďalších nedostatkoch, ktorými sú dojazd, dlhé nabíjanie a eventuálna degradácia batérie. Väčšinu ľudí odrádza, že musia svoje vozidlo nechať nabíjať niekoľko hodín predtým, ako s ním vyrazia na cesty a aj tak nezájdu takú diaľku, ako autá so spaľovacími motormi.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Batérie v elektromobiloch fungujú na rovnakom princípe ako batérie v notebookoch alebo smartfónoch. Ide o tradičné, hoci väčšie, lítium-iónové batérie, ktoré sú známe tým, že ich životnosť je obmedzená. Postupom času teda začne strácať svoju kapacitu až do momentu, kedy bude prakticky nepoužiteľná. Lenže koľko vlastne taká batéria elektromobilu vydrží?  

Na túto otázku sa pokúšali nájsť odpoveď vedci z Recurrent Auto. Ak chcete presné štatistiky, v tomto prípade vás nepotešia, lebo zatiaľ neexistuje relevantný dataset. Väčšina elektromobilov nie je na ceste viac ako šesť rokov a ani z pozorovaní existujúcich elektromobilov nemôžeme vyvodiť relevantné závery.  

Na dáta si musíme ešte počkať

Experti zatiaľ nedokážu povedať, ako batérie elektromobilov postupom času degradujú. Výrobcovia tvrdia, že by mali vydržať až 20 rokov. Či je to pravda alebo len marketingové reči, je otázne, no ich výdrž väčšinu prekvapila. Do dnešného dňa sa totiž vymenilo len prekvapivo málo batérií. Väčšinu relevantných dát získali vedci zo starších modelov, Nissan LEAF a Tesla Model S. Oba sa na cestách držia už dekádu. Z analýzy týchto vozidiel vyplýva, že batérie elektromobilov majú skutočne dobrú životnosť.  

V posledných rokoch sa stalo, že sa z trhu museli stiahnuť batérie dvakrát. V oboch prípadoch išlo o podobnú chybu vo vozidlách Chevrolet Bolt EV, EUV a Hyundai Kona. Okrem týchto incidentov sa výmeny batérie v elektromobiloch diali len veľmi zriedka.  

Ak odhliadneme od incidentov, kedy sa batérie museli stiahnuť, najväčšie percento vymenenia batérií postrehneme u modelov Nissan LEAF a Tesla Model S. To je pochopiteľné, keďže ide o najstaršie elektromobily vo výrobe.  

Ďalším zaujímavým údajom je záruka. Elektromobily majú bežnú záruku ako normálne vozidlá, no batéria sa vníma v tomto prípade samostatne. Výrobcovia však bežne garantujú životnosť batérie elektromobilu buď na 8 rokov alebo na približne 160-tisíc kilometrov. Hyundai od roku 2020 garantuje výdrž batérie na desať rokov alebo približne 160-tisíc kilometrov. V tomto prípade závisí, čo príde skôr.  

Batéria elektromobilu degraduje rýchlejšie v teplejších oblastiach zemegule. Väčšina novších modelov už má nejakú formu chladiaceho systému, no niektoré sú efektívnejšie ako iné. Aj tu platí, že lítium-iónové batérie nemajú veľmi rady teplo.  

V nasledujúcich rokoch môžu analytici nazbierať dostatočne veľkú vzorku relevantných dát, ktoré by nám viac prezradili o životnosti batérie elektrovozidiel. Zdá sa však, že výmeny sú malé aj v prípade najstarších modelov, ktoré jazdia už približne 8-10 rokov.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre