Galaxia NGC 1277 je pre astronómov hádankou. Podľa nášho chápania vesmíru, by nemala existovať

Výskumníci pozorovali prastarú galaxiu NGC 1277, ktorá neobsahuje žiadnu temnú hmotu.

Astronómovia objavili galaxie, ktoré sa čelne zrazili.
Zdroj: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA (CC BY 4.0)

Výskumníci z astrofyzikálneho inštitútu IAC objavili prvý dôkaz existencie masívnej galaxie, ktorá nemá žiadnu temnú hmotu. Tento objav napáda dlho zaužívaný štandardný kozmologický model.

Temná hmota je jednou z najväčších záhad vesmíru. Vieme, že existuje všade a musí jej byť viac ako normálnej hmoty, podľa toho ako gravitáciou ovplyvňuje všetko okolo seba. Priamo však temnú hmotu nedokážeme pozorovať, pretože nereaguje so svetlom, ani s ničím iným čo poznáme. Temná hmota sa nachádza všade a drží pokope galaxie.

NGC 1277 je však výnimkou, ako tvrdia autori novej štúdie. Ide o masívnu galaxiu, ktorá neobsahuje žiadnu temnú hmotu. Táto galaxia je niekoľkokrát masívnejšia ako Mliečna dráha a toto je prvýkrát, čo tak hmotná galaxia neobsahuje žiadne stopy temnej hmoty.

„Výsledky našej štúdie nie sú v súlade s akceptovanými kozmologickými modelmi zahŕňajúcimi temnú hmotu,“ tvrdí Sabatién Comrón, jeden z autorov štúdie.

Galaxia bez temnej hmoty

Súčasne akceptované kozmologické modely nás učia, že masívne galaxie by mali obsahovať výrazné množstvo temnej hmoty. Galaxia NGC 1277 však vedcov zaujala aj inak. Zaradili ju medzi takzvané „relikvie“ teda typ galaxií, ktorý počas svojho života neprešiel žiadnymi interakciami so susednými galaxiami. Je bežné, že galaxie počas svojho života do seba vrážajú alebo sa ovplyvňujú gravitačnou silou. Relikvie však tieto interakcie nemajú a sú mimoriadne vzácne. Astronómovia ich považujú za ostatky gigantických galaxií, ktoré vznikli krátko po Veľkom tresku.

„Relikvie sú mimoriadne dôležité, pretože nám pomáhajú pochopiť ako vznikli prvé galaxie vo vesmíre. Preto sme sa rozhodli sledovať galaxiu NGC 1277. Vďaka spektrálnym dátam sa nám podarilo zistiť distribúciu hmoty v polomere približne 20-tisíc svetelných rokov,“ tvrdí Comrón.

Zároveň sa im v tomto bode podarilo objaviť, že v pozorovanom polomere nemôže byť viac ako 5% temnej hmoty. Pozorovania však lepšie sedia na úplnú absenciu tejto látky. Akceptované modely však tvrdia, že galaxia s hmotnosťou galaxie NGC 1277 by mala mať minimálne 10% temnej hmoty a maximálne až 70%. V súčasnosti sa výsledky bijú s našim chápaním toho ako by mali podobné galaxie vyzerať.

Vedci však ponúkli možné vysvetlenie. Podľa nich mohla galaxia NGC 1277 o svoju temnú hmotu prísť interakciou s blízkou galaktickou kopou, ktorá jej temnú hmotu vytrhla. Ďalším možným vysvetlením je že temnú hmotu z galaxie vyhnalo zlúčenie protogalaktických štruktúr v dobe, keď táto galaxia vznikala.

V oboch prípadoch však ide len o hypotézy a galaxia NGC 1277 pre nás ostáva nateraz hádankou. Astronómovia ju budú aj naďalej sledovať a v ďalších štúdiách sa pokúsia zistiť, ako by mohli galaxie vznikať bez temnej hmoty. Ak sa zároveň potvrdí, že galaxia skutočne nemá žiadnu temnú hmotu, potom by sme mali zvážiť upravenie našich kozmologických modelov.