SpravodajstvoTechnológieZariadenia

Európska rada a komisia dospeli k predbežnej dohode ohľadom opravy produktov: Na čo budete mať ako zákazník právo?

Nová smernica, takzvané Právo na opravu, sa už spomína dlhšie, no Európska únia sa hýbe dopredu. Takto znie predbežná dohoda.

Európska rada a parlament 2. februára dospeli k predbežnej dohode ohľadom novej smernice, ktorá by podporovala opravu poškodených zariadení. Ide o takzvané právo na opravu. Legislatíva sa dohodla na tom, že chce uľahčiť spotrebiteľom opravu zariadení alebo hľadanie náhradných dielov pre svoje spotrebiče.  

Nová smernica sa týka všetkých produktov, ktoré spĺňajú požiadavky pre opravu stanovené európskym zákonom. Už aj vám sa určite aspoň raz stalo, že sa vám pokazil vysávač, práčka, chladnička. Mohol to byť aj hocijaký iný produkt v domácnosti alebo mimo nej, napríklad smartfón. Bežne je oveľa jednoduchšie produkt vymeniť za nový, obzvlášť po uplynutí záruky, kedy je cenovo výhodnejšie kúpiť nové zariadenie.  

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Nové smernice Európskej únie majú za cieľ obmedziť množstvo produkovaného odpadu a zároveň dať zákazníkom možnosť si svoje spotrebiče alebo iné zariadenia opraviť. Vo svetle novej smernice by mala byť oprava poškodených zariadení jednoduchšia, rýchlejšia, transparentnejšia a hlavne cenovo atraktívnejšia.  

“Dnes (2. februára) sme dospeli k dohode. Európa sa jasne rozhodla ísť cestou opravy, než vyhadzovania starých zariadení. Zabezpečením opravy poškodeného tovaru dávame nielen nový život našim zariadeniam, no zároveň vytvárame nové pracovné pozície, znižujeme vyprodukovaný odpad, znižujeme našu závislosť na materiáloch spoza hraníc a chránime naše životné prostredie,” vyjadrila sa Alexia Bertrand štátna tajomníčka Belgicka pre rozpočet a ochranu spotrebiteľov.  

Opravy zariadení budú atraktívnejšie

V rámci novej smernice chce Európska únia poskytnúť zákazníkom možnosť opravy produktov, ktoré sú technicky opraviteľné tak, ako to vníma európsky zákon. Pod túto kategóriu spadajú napríklad práčky, vysávače či smartfóny. Možnosť opraviť si zariadenie je jedna vec, no určite sa už každý stretol s opravárom, ktorý si svoje služby trošku “nadstrelil”.  

Ďalším hlavným bodom je preto transparentnosť. Opravári môžu zákazníkom ponúknuť tlačivo. V ňom jasne uvedú podmienky opravy, čas opravy, cena práca a náhradných dielov alebo možnosti náhrady, ak by oprava nebola možná. Zároveň Európska únia navrhuje predĺženie 12 mesačnej záruky po oprave produktu.  

Dohoda, ku ktorej dospela Európska rada a Európsky parlament dáva spotrebiteľovi právo výberu medzi opravou a výmenou poškodeného produktu. Napríklad ak sa vám pokazí smartfón v záručnej dobe, predávajúci je povinný opraviť smartfón za rozumný čas a za rozumnú cenu, ak opravy nie sú samozrejme bez poplatkov. Vy ako zákazník si však máte právo vybrať, či súhlasíte s opravou alebo si chcete zariadenie nechať vymeniť. Ak by ste sa však rozhodli pre opravu, záruka na zariadenie sa vám predĺži o ďalších 12 mesiacov od momentu, kedy predávajúci zariadenie opravil a dodal vám ho vo funkčnom stave.  

Európska rada a Európska komisia 2. februára dospeli len k dohode. V ďalších krokoch je potrebné, aby obe inštitúcie podporili a formálne adaptovali túto smernicu.  

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy
Tagy
Zobraziť komentáre
Close
Close